Хранителни добавки

ВИТАМИН С

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 4 мин.
витимн С

От всички важни за организма хранителни вещества витамин С е един от най-разпознаваемите, но не рядко е подценяван и неразбран.

Витамин С е изключително използвана добавка особено през зимата. Всъщност той е един от многото жизненоважни витамини, необходими на организма.

Най-често се свързва с портокали и лимони, но истината е, че по-големи количества витамин С се намират в други храни. Витамин С, известен още като аскорбинова киселина, е водоразтворим витамин, което означава, че може лесно да се разтвори във вода.

Благодарение на това той се транспортира много лесно в тялото, за да се използва от клетките, но не може да се съхранява в тъкани (като мускул), както други витамини могат.

Интересен факт е, че почти всички животни с изключение на приматите, някои видове прилепи и морското свинче, могат да синтезират витамин С в черния си дроб . Хората, също не са в състояние да произвеждат витамин С и трябва да го набавят чрез храненето си.

Тежката форма на недостиг на този жизнено важен витамин се нарича скорбут. Исторически погледнато, скорбутът е създавал сериозни проблеми на човечеството в миналото. Витамин С не е много стабилен витамин, така че водата и топлината могат лесно да разредят концентрацията му. При готвене, кипенето има най-голямо значение за това, но пърженето и печенето също оказват влияние.

Добра стратегия за набавяне на оптимално количество витамин С е да приемате повече богати на него храни, които са в сурово състояние.

Витамин С и имунната система

Подсилва функцията на имунната система – витамин С е необходим елемент за различни процеси в имунната система. Той е необходим за стимулиране на производството, функцията и активността на белите кръвни клетки. Това са важните имунни клетки, които участват в защитата на организма от нахлуване на микроорганизми като бактерии, гъбички или вируси и помагат за заздравяването на рани. Освен това повишава и работата на антителата в имунната система, а те помагат да се открият тези нахлуващи микроорганизми и да ги неутрализират.

Също така е важно антивирусно средство, тъй като в големи количества може да помогне за стимулиране на производството на интерферон (важен антивирусен протеин), който може да потисне възпроизвеждането на вируса. Витамин С също ще помогне и за премахване на всякакви щети, свързани с оксидативния стрес, обикновено свързан със смъртта на бактериални, вирусни и гъбични клетки. Той има и мощно антихистаминово въздействие, което се изразява в увеличаване на диамин оксидаза ензим, който може да помогне за метаболизиране на излишния хистамин, следователно намаляване на нивата на хистамин в организма.

Институтът на Линус Полинг е посветил значително количество изследвания на витамин С. Според тях дефицитът му може да има значително влияние върху общата имунна функция.

Витамин С и колаген

Витамин С участва в синтеза на колаген. Колагенът е неразделна част от съединителната тъкан в тялото – намира се в хрущялите, връзките и сухожилията. Но също и в кръвоносните съдове, храносмилателния тракт, зъбите, разбира се, кожата и очите, мускулите, костите и костния мозък. Колагенът се състои от важни аминокиселини, които се намират в протеина, който ядем. Колагенът се произвежда непрекъснато в тялото в зависимост от нашите лични нужди като растеж, възстановяване на тъканите и грижи за ставите.

С напредване на възрастта способността да синтезираме колаген се забавя. Бръчките по кожата са един резултат, но също така това може да допринесе за ставни болки или слаб растеж на косата.

Витамин С е важен фактор в производството на колаген, следователно дефицитът му ще се отрази пряко върху способността на организма да произвежда колаген.

Витамин С е важен антиоксидант

Свободните радикали и оксиданти играят двойна роля, както токсична, така и като полезни съединения, в метаболитните процеси на тялото. Те се произвеждат или от нормални метаболитни дейности, или от фактори на околната среда (замърсяване, цигарен дим и радиация). Когато претоварването със свободни радикали не може да бъде овладяно, тяхното натрупване в организма поражда оксидативен стрес. Той възниква, когато образуването на свободни радикали надвишава способността за защита срещу тях. Този процес води до развитие на хронични и дегенеративни заболявания като рак, автоимунни разстройства, стареене, катаракта, ревматоиден артрит, сърдечно-съдови и невродегенеративни заболявания. Антиоксидантът е молекула, която предотвратява окисляването на други молекули. Антиоксидантният ефект на витамин С е солидно доказан в научната литература.

Витамин С и кожата

Вече обсъдихме колко важен е витамин С за производството на колаген и колко мощен антиоксидант е той, това са два много важни фактора и за здравата кожа.
Нека не забравяме неговата роля в имунната система – ако мислите за рана на кожата, имунните процеси тук са в разгара си, опитвайки се да се преборят с потенциална инфекция. Витамин С е едно от важните хранителни вещества за правилното зарастване на рани, както и цинк и витамин Е.

Витамин С се транспортира от кръвта до кожата и помнете, въпреки че витамин С не може да се съхранява в тялото, малки концентрации на витамин С са открити в дермата и епидермиса (слоеве на кожата), което показва неговото значение за здравето на кожата.

Витамин С и желязото

Има два вида желязо – хеме желязо, което идва от животински продукти и нехеме желязо, което идва от растителни храни.
Нехемовото желязо се усвоява по-трудно по време на храносмилането, отколкото хемовото желязо. Но витамин С значително увеличава усвояването на този вид желязо. Трябва да се консумира едновременно, така че нека да кажем, ако сте имали салата със спанак или листа от зеле, можете да добавите лимонов сок и домати към него, за да увеличите усвояването на нехеме желязото в храносмилателния тракт.

Това е особено важно за вегетарианците и веганите, които естествено биха могли да консумират по-малко желязо в диетата си. Деца, възрастни хора, бременни жени и тийнейджъри също са изложени на риск от недостиг на желязо, така че е важно да се помни важната нужда от храни, богати на витамин С, когато се консумира предимно растителна диета.

Витамин С и сърдечно-съдовата система

Знаете ли, че витамин С спомага за отпускане на кръвоносните съдове, което е особено важно за тези, които имат втвърдяване на кръвоносните съдове (атеросклероза), поддържайки артериите гъвкави. Клиничните изпитвания и различни проучвания показват, че витамин С е показан като ефективна терапия за намаляване на общия холестерол, както и лошия холестерол (LDL), основен рисков фактор за сърдечни заболявания. Антиоксидантите са особено важни, когато има лошо сърдечно-съдово здраве поради настъпилите окислителни увреждания. Така че това е още една причина, поради която витамин С е много полезен!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.