Интересни факти

КАКВО ЗНАЕТЕ ЗА МЕДИТАЦИЯТА?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.

 

Какво е медитацията?

Тъй като медитацията често се разглежда като духовна практика, може да е трудно да се мисли за това като за нещо с доказани, научни ползи. Но истината е, че медитацията не се състои само в свързване и изцеление на душата,  тя има реални, физически ефекти върху ума и тялото. Чрез изследвания за медитацията, науката успява да открие как се отразява тя на тялото и мозъка ни. Интересно е, че в момента на медитация нищо в мозъка ни не се променя докато медитираме, а ползите всъщност в дългосрочен аспект. За да успеем да разберем доказаните ползи от медитацията, първо трябва да опознаем функцията на мозъка, защото всяка полза от медитацията идва от ефектите, които тя оказва върху мозъка ни.

Какво е невропластичност на мозъка?

Мозъкът ни постоянно се променя. Учените наричат това невропластичност и тя има следния начин на действие : всяка мисъл, настроение, убеждение, емоция и действие е поредица от електрически импулси, изстрелващи се в мозъка, в отговор на действието на различни химикали. Всеки път, когато се случват тези импулси, те се заздравяват. Затова с всяко повтаряне на действие, мисъл, убеждение или емоция, ние физически усилваме връзките, които ги създават – буквално мозъкът ни се променя.

Докато укрепваме едни връзки, други такива избледняват и физическата структура на мозъка се променя. Тази невропластичност се случва автоматично, но всъщност ни дава много сила. Когато успеем умишлено да контролираме мислите си, ние поемаме и контрола върху това как се променя мозъкът ни. Ето защо медитацията е толкова мощна. Няма никакво значение какъв тип медитация сме избрали да практикуваме. Съзнателното решение да бъдем спокойни и внимателни, физически допринесе за дълготрайното спокойствие на мислите ни.

Психо-емоционалният ефект на медитацията

Медитацията ни прави щастливи

В проучване, направено от Оксфорд през 2013 г. изследователите използват въпросник, за да установят до колко участниците в проучването се определят като щастливи. Оказва се, че 96% от участниците, които практикуват медитация, са се оценили като щастливи, докато само 56% от непрактикуващите тази техника са отбелязали същото. Още по-интересното е, че резултатите са били еднакви във различните възрастови групи.

Медитацията може да облекчи симптомите на депресия

Облекчаване симптомите на депресия е едно от най-широко изучаваните ползи от медитацията. В научната литература има много данни за проведени многобройни проучвания, които показват, че медитацията може да облекчи депресивните симптоми на всички етапи на заболяването.

Медитацията облекчава стреса

Депресията е заболяване и медитацията може да помогне за облекчаване на симптомите, но какво да кажем за депресивните и стресови чувства при хора, които не страдат от депресия? Оказва се, че и здравите хора могат да усетят голямо облекчение от ежедневния стрес, просто практикувайки медитация.

Медитацията предотвратява чувството на безпокойството и тревога

Тревожността се случва, когато позволим на собствените ни мисли да започнат да обмислят евентуални неприятни резултати от дадена житейска ситуация. Много от нас често се озовават в състояние на страх от нещо, което дори не се е случило. Медитацията тренира мозъка как да се отдръпва от тези мисли.  С помощта й човек започва да усвоява практики, чрез които да контролира мислите си и така допринася за изграждането на хармоничен и спокоен живот.

Медитацията допринася за здравето на мозъка ни

Вярвате или не, всъщност можете да отглеждате повече сива материя. Сивото вещество е нещото, от което е изграден мозъкът ни и когато определени части от мозъка се стимулират за определен период от време, сивото вещество расте.
Проучване от 2011 г. открива, че медитацията кара мозъка да провокира разрастване на сивото вещество в изключително важни области като тези, които контролират самосъзнанието и емоционалната регулация.

Медитацията ни помага в овладяване на концентрацията

Концентрацията, вниманието и фокусът са толкова важни за почти всяка дейност, в която участваме. В днешния свят, в който непрекъснато преминаваме от една задача в друга, е трудно да подобрим тези умения. Въвеждането на медитативни практики отново е доказано, че спомага за до-добра способност на концентрация и фокус.

Медитацията насърчава творчеството

Креативността е важно умение, което ни помага да творим и измисляме нови идеи, чрез които да решаваме задачи и казуси по-ефективно. Ние използваме творчество през цялото време и това, че сме по-креативни, може да ни помогне да се справим по-добре със стресови ситуации и разрешаване на казуси от всякакво естество. Проучване от 2012 г. установява, че, чрез медитацията човек успява да се отдръпне от своите мисловни процеси, което изгражда у нас по-креативен мислител.

Ефектът на медитацията над тялото

Медитацията има способността да намалява болката

През 2011 г. учените откриват, че медитацията е мощен инструмент за облекчаване на болката. Медитацията не само регулира центровете на болка в мозъка, но ни помага и да понасяме болката по-добре, както и да намаляваме чрез силата на мисълта самата интензивност на усещането за болка.

Медитацията може да ни помогне да се откажете от пушенето

Близо една трета от целия свят пуши цигари. Като се имат предвид истинските опасности от тютюнопушенето, намирането на лек за това пристрастяващо поведение е от решаващо значение. За щастие, учените откриват, че медитацията може значително да ни помогне да се откажем от вредния навик. В едно проучване участниците, които са практикували медитативни практики са показали 36% по-голяма вероятност да откажат цигарите след четири седмици, в сравнение с 15% от тези, които не са правили медитация. Още по-удивително е, че проучването проследява, че 36% от участниците са продължили без вредния навик 17 седмици, в сравнение с 5% от тези, които не са практикували медитация.

Медитацията може да намали риска от развитие на сърдечни заболявания

Сърдечно-съдовите проблеми са убиец номер едно в света. Освен всички неща, които се прилагат от конвенционалната и от функционалната медицини, за щастие и медитацията се оказва чудесен елемент в борбата с тези заболявания. Едно проучване показа, че участниците в група за медитация намаляват риска от сърдечни заболявания с 48% в края на участието си в програмата.

Медитацията намалява възпалението

Възпалението  допринася за развитието на различни хронични заболявания. В проучване от 2016 г. учените откриват, че тези, които са участвали в 3-дневно медитационно практикуване, са имали значително по-ниски нива на възпалителния биомаркер, наречен интерлевкин 6.

Медитацията ни помага в превенцията и терапията на някои заболявания

Съвременната медицина непрекъснато прави опити за профилактика и лечение на много болести, но напредъкът е бавен.
От друга страна, медитацията е доказана като ефективно лечение и дори превантивна мярка към болести като астма, артрит, Алцхаймер, хипертония, висок холестерол, епилепсия и псориазис.

Има ли медитацията недостатъци?

Когато четете за нови лечения, които твърдят, че облекчават симптомите на депресия, намаляват стреса или дори лекуват заболявания, може би ще си кажете „това е чудесно, но има ли някакви недостатъци или странични ефекти?“

Въпреки, че много лекарства и билкови добавки имат потенциални странични ефекти, вариращи от леки до наистина тежки прояви, понякога рискът си заслужава. Претеглянето на тези рискове може да бъде стресиращо и винаги трябва да разговаряте с медицински специалист при опит за ново лечение на каквото и да е било заболяване.

За щастие, медитацията няма странични ефекти и рискове. Точно така, медитацията е научно доказана като ефективно лечение за различни състояния и няма абсолютно никакви недостатъци. Може да ви е трудно или дори скучно в началото, а някои позиции за медитация могат да бъдат неудобни, но практикуването на медитация идва без заплахи за вашето физическо, психическо или духовно здраве.

Когато помислите за медитация, не забравяйте следните неща:

  1. Безплатно е

  2. Лесно е

  3. Всеки може да практикува, независимо от възрастта, пола или психическото и физическото здраве

  4. Научно доказано е, че те прави по-щастлив и здрав човек

  5. Има нулеви рискове или недостатъци

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.