Женско здраве, Мъжко здраве

НАДБЪБРЕЧНА УМОРА

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 6 мин.
Надбъбречна умора

 

Какво са надбъбречни жлези?

Надбъбречните ви жлези са с размер на палец, те седят над бъбреците ви и са част от ендокринната система. Те участват в производството на над 50 хормона, включително епинефрин, кортизол, DHEA, прогестерон и тестостерон. Тези хормони от своя страна задвижват почти всички функции в тялото, които са от съществено значение за живота.

Техните функции: 

  • Производство на енергия

  • Производство на хормони

  • Воден и електролитен баланс

  • Съхранение на мазнини

  • Баланс на секс хормоните, включително естроген и прогестерон

  • Реакция към стреса

  • Регулирация на кръвна захар и кръвно налягане

  • Играят важна роля при процеса на забременяване

 

Защо кортизолът е толкова важен?

  • Регулира отговора на имунната система

  • Регулира кръвната захар

  • Намалява нивата на възпалението

  • Регулира метаболизма

  • Подпомага формулирането на паметта

  • Регулира кръвното налягане и електролитния баланс

 

Реална ли е надбъбречната умора и какво всъщност е тя?

Много вероятно е да сте чували за надбъбречната умора. Въпреки, че има известен спор дали надбъбречната умора е легитимна диагноза, няма съмнение, че симптомите са много реални!

Много често на хора с надбъбречна умора е казвано, че техните симптоми са само в  главата им  и това може да продължи месеци наред, преди да получат някаква яснота какво всъщност се случва с тях. Възможно е това състояние да се пропусне като възможна причина за оплаквания и затова е толкова важно да сте информирани и активни към самите себе си.

Истината е, че много хора изпитват симптомите, свързани с надбъбречната умора поне веднъж в живота си. Надбъбречната умора е възможно да започне с  „мозъчна мъгла“, наддаване на тегло и депресия, може да доведе до загуба на коса, летаргия и проблеми с червата.

Защо все споменаваме думата стрес?

Докато тялото ви възприема стреса, надбъбречните жлези произвеждат и освобождават хормона кортизол в кръвта. Често наричан „хормон на стреса“, кортизолът причинява повишаване на сърдечната честота и кръвното налягане. Това е вашият естествен отговор „бий се или бягай“, който поддържа хората живи в продължение на хиляди години.

Нормални нива на кортизол също се отделят, когато се събудите сутрин или тренирате. Тези нива могат да помогнат за регулиране на кръвното налягане и нивата на кръвната захар и дори да укрепят сърдечния ви мускул. В малки дози хормонът може да повиши паметта, да увеличи функцията на имунната система и да намали чувствителността към болка.

Много автори наричат надбъбречните жлези – „жлезите на стреса“. Те са и първите, които са на прицел при продължителни или интензивни периоди на стрес. Стресовите фактори могат да са физически, емоционални, токсични или микробни и тялото реагира по един и същи начин, когато се среща с тях. Въздействието на всякакъв вид стрес има тенденция да се натрупва в тялото с течение на времето и е възможно ако това продължи дълго, в един момент надбъбречните жлези просто да не смогват да поемат повече.

Надбъбречната умора или дисфункция е била рядкост в исторически план, но сега се срещат много често. Това е така, защото живеем в свят, изпълен с нива на стрес, различни от тези, с които телата ни са еволюирали.

Когато комбинираме това с други фактори на начина на живот, които допълнително могат да влошат функцията на надбъбреците, не е чудно, че много хора започват да изпитват симптоми на надбъбречна умора.

Някои негативни фактори на съвременния живот:

  • Липса на почивка или недостатъчно такава

  • Тютюнопушене

  • Липса на качествен сън

  • Хранене, бедно на хранителни вещества

  • Прекомерен прием на кофеин, алкохол или захар

  • Токсини и алергени

     

Важно е да се отбележи, че надбъбречната умора не трябва да се бърка с друго медицинско състояние, наречено болест на Адисон, при което надбъбречните жлези изобщо не функционират. Докато болестта на Адисон често се причинява от автоимунитет, умората на надбъбречните жлези до голяма степен се причинява от стрес, който е съчетан с множество други фактори, както стана ясно.

 

Какво си симптомите на надбъбречна умора?

  • Лека депресия или тревожност

  • Множество хранителни или други алергии

  • Липса на ернергия

  • Покачване на тегло, особено в средата на тялото

  • Повишени усилия за изпълнение на ежедневните задачи

  • Намалена способност за справяне със стреса

  • Суха и тънка кожа

  • Ниска кръвна захар

  • Ниска телесна температура

  • Сърцебиене

  • Необяснима загуба на коса

  • Редуване на диария или запек

 

Какви са най-честите причини?

 

Хранителни дефицити

Много хора днес страдат от дефицити на основни хранителни вещества, като витамини от група В, витамини А, С и Е, магнезий, цинк и други микроелементи. Нашите надбъбреци изискват жизненоважни хранителни вещества, за да функционират правилно. На всичкото отгоре, когато сте под стрес, нуждата ви от хранителни вещества става още по-голяма.

Храни, които е възможно да се отразяват негативно на функцията на надбъбречните жлези?

  • Рафинирани въглехидрати

  • Преработени храни, поради възможно съдържание на определени добавки и подобрители

  • Генетично модифицирани храни

  • Царевица, соя и рапица

  • Храни с ниско съдържание на протеини

  • Прекомерна употреба на захар

  • Храни с високо съдържание на нездравословни мазнини

  • Консумация на вода с лошо качество

     

Има някои основни неща, които трябва да бъдат отбелязани тук.

Днес е много възможно, част от храните да се произвеждат на почви с изчерпани хранителни вещества.  Например, почвата днес съдържа малка част от магнезия, присъстващ в почвата преди сто години.

Освен това в този забързан живот често ядем в колата си, на бюрото си или в движение (ако изобщо ядем), храним се между другото без да дъвчим добре храната си, бързайки за следващата задача. Това допълнително намалява стойността на  храната и способността ни да я усвояваме. Често срещани непоносимости към храни като глутен или млечни продукти, могат да навредят на правилната функция на червата и също така да намалят усвояването на хранителни вещества.

Храни, които е възможно да се отразяват благоприятно на функцията на надбъбречните жлези?

  • Здравословни мазнини – зехтин, кокосово масло, ядки, семена, гхи масло и качествено краве масло;

  • Протеини – яйца, пасищно отглеждано месо (по възможност), домашни птици и дива риба и дивеч

  • Здравословни въглехидрати като картофи, бобови храни, плодове и зеленчуци

  • Богата гама на плодове и зеленчуци – яжте „ цветовете на дъгата“, за да давате на тялото си разнообразие от хранителни вещества

 

Токсини от околната среда

 

  • Козметични продукти

  • Почистващи препарати

  • Перилни препарати

  • Съдове за готвене

  • Пластмасови съдове за съхранение на течности и храни

  • Замърсяване на въздух

  • Замърсяване на вода

 

Токсините могат да се генерират и вътре в тялото ни поради микробни дисбаланси в червата и нарушено храносмилане. Когато храната не се усвоява правилно, тя може да ферментира в червата, като произвежда вредни вещества, които се абсорбират през чревната лигавица. Здравото тяло има способността да елиминира много токсини ежедневно. С развитието на надбъбречната слабост обаче, способността на организма да елиминира токсините намалява. Това поражда порочен цикъл, при който по-слабите надбъбречни жлези нарушават елиминирането на всички токсини, а това от своя страна отслабва допълнително надбъбреците.

 

Хронични инфекции

 

Хроничните инфекции допринасят значително за токсичното натоварване на организма. Инфекциите също предизвикват възпаление и стрес, на които трябва да се противодейства с помощта на надбъбречния хормон кортизол.

Една от най-често пренебрегваните причини за умора на надбъбречните жлези са чревните инфекции, които пораждат възпалителен отговор. Такава инфекция може да е скрита за дълго време, без никакви очевидни признаци. Инфекции в червата като SIBO (свръх бактериален растеж в тънките черва), кандида, хеликобактер пилори, са само няколко примера, които могат да допринесат за надбъбречната дисфункция.

 

Употреба на стимуланти или прекомерни физически натоварвания

Стимулантите могат да пречат на функцията на надбъбречните жлези. Кофеинът, захарта и алкохолът са сред най-честите виновници.  Други по-малко очевидни, но не по-малко важни стимуланти могат да бъдат:

  • Чувство на гняв

  • Чести спорове и конфликти

  • Често слушане на силна музика

  • Получаването на трагични новини

  • Филми на ужаси или такива с прекомерно насилие

  • Изтощителна спортна дейност

  • Употреба на упойващи вещества и наркотици

 

Токсични емоции

Неконтролираните емоции са друга причина за изтощаване на надбъбречните жлези. Обикновено това са притеснение, вина, гняв, мъст или страх. Това се отнася особено за нервни индивиди с високи нива на напрежение.

Молитвата и медитативните техники освобождават успокояващи невротрансмитери в тялото ни. Те също отвеждат тялото в състояние на релаксация, което е изключително полезно за лекуване на надбъбречната умора. Освен това, чувствата любов, смирение и благодарност може да направят чудеса за надбъбреците.

 

Стрес

Всеки прекомерен стрес може да изтощи надбъбречните жлези. Дълги работни дни, недоспиване или емоционален стрес са често срещани причини. Други стресови фактори в градовете са шума и електромагнитното замърсяване.

 

Други възможни причини

  • Хронично заболяване

  • Хронична болка

  • Малабсорбция и лошо храносмилане

  • Хирургична интервенция

  • Лишаване от сън

 

Домашен тест за надбъбреча умора

Отговарянето на следните въпроси, би могло да помогне на вас и вашия лекар да установи има ли вероятност да сте в състояние на умора на надбъбречните жлези. Ако отговорите на повечето въпроси с “Да” – това би могло да бъде индикация, че надбъбречните ви жлези са сериозно натоварени в отговор на стреса, който ви заобикаля.

 

  1. Имате ли трудности да се събудите от сън сутрин, докато често натискате бутона за отлагане на алармата няколко пъти?
  2. Имате ли нужда от кафе, за да функционирате сутрин?
  3. Наскоро натрупали ли сте тегло, особено в средната част на тялото?
  4. Имате ли усещането, че боледувате много често от грип или настинка?
  5. Имате ли повече трудности да се справите със стреса и натиска на крайния срок в служебен или личен план, отколкото преди?
  6. Имате ли загуба на сексуално желание?
  7. Имате ли замайване ако се изправите бързо?
  8. Напоследък имате ли проблеми с паметта или усещане за „мозъчна мъгла“?
  9. Чувствате ли се особено уморени сутрин и следобед между 15-17 ч.?
  10. Чувствате ли нужда да хапвате на по-чести интервали, за да поддържате нормални нива на кръвна захар?
  11. Имате ли засилено желание за солени храни?
  12. Ако сте жена, борите ли се със симптоми на ПМС (като силно кървене, промяна в настроението и умора) по време на менструалния си цикъл?
  13. Ако сте мъж, чувствате ли сякаш издръжливостта, енергията и способността ви да поддържате мускулатурата са намалели?
  14. Често ли имате болка в горната част на гърба или шията без видима причина?
  15. Забелязвате ли подобрение на симптомите, когато нивата на стрес са по-ниски, например по време на ваканция или време извън работа?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.