Интересни факти

СЛЪНЦЕТО, ВРЕДНО ИЛИ НЕ?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.

За какво е полезно слънцето?

Производство на витамин Д3

Ултравиолетовите лъчи на слънцето влизат в реакция с холестерола в кожата и така се произвежда витамин Д3 сулфат, водоразтворима форма на витамин Д, който принципно е мастно разтворим витамин. Д3 сулфат циркулира свободно из тялото и взаимодейства с практически всяка клетка. Дефицитът на „Слънчевия витамин“ е свързан със състояния като рак, сърдечни заболявания, диабет тип 2, хипертония, затлъстяване, когнитивно увреждане, болест на Паркинсон, множествена склероза, фрактури и падания, грип, макулна дегенерация, свързана с възрастта, лоша имунна функция, депресия и други.

Производство на азотен оксид

Когато кожата е изложена на ултравиолетови лъчи, азотният оксид се освобождава от местата, в които той се съхранява в кожата. Азотният оксид помага за предотвратяване на хипертония и метаболитна дисфункция и насърчава сърдечно-съдовото здраве.

Повишено производство на АТФ

Слънцето буквално презарежда батериите ни. Последните изследвания разкриват, че митохондриите могат да улавят светлината и да синтезират АТФ (аденозин трифосфат, който транспортира енергия, затворена в сложна молекула, произвежда се в митохондриите, които са „електроцентралите“ в клетката), когато се смесят със светлинно-улавящия метаболит хлорофил. Това означава, че ако ядете оптимални количества зеленолистни зеленчуци (които съдържат хлорофил), за ползите на които се говори толкова много, тялото може да произвежда енергия от слънцето.

Производство на серотонин

Слънцето произвежда серотонин през кожата. Серотонинът е невротрансмитер, от който се чувстваме добре, когато е дефицитен сме предразположени към състояния като депресия и сезонно афективно разстройство.

Антимикробна активност

Витамин Д3 осигурява здрава бариера, която предпазва от вредни бактерии и други микроорганизми като гъбички. Може да се каже, че слънцето е натурален дезинфектант. Историята на човечеството е наситена с примери за ползите на слънцето при борба с инфекцията и болестите. Пример за това е края на 1800 г., в която доктори използват слънцето и чистия въздух, за да лекуват много състояния, най-вече туберкулоза.

Какви са рисковете, свързани със слънцето?

Състаряващ ефект върху кожата

Слънцето може да има такъв ефект върху кожата, като много изследванията подкрепят това твърдение. Свръх излагането на слънце може да предизвиква фини линии, бръчки и хиперпигментация.

Акнетична кератоза

Наред с възрастовите петна и бенките, акнетичната кератоза е пряк резултат от ултравиолетовото лъчение и може да доведе до плоскоклетъчен карцином.

Базално-клетъчен и плоскоклетъчен карциноми

Слънцето е основният рисков фактор за двата вида рак на кожата според науката. Немеланомните ракови заболявания на кожата са се увеличили с 300% между 1994 и 2010 по данни от проучвания.

Меланом

Въпреки че меланомът е смъртоносна форма на рак на кожата, принципа на възникването му не е толкова понятен, както при базално-клетъчен или плоскоклетъчен карциноми. Изследванията показват, че слънчевите изгаряния и периодичното излагане на слънце създават по-голям риск, отколкото тежкото излагане на слънце, поради изискване на професията. Това означава, че човек, който веднъж годишно изгаря на плажа е изложен на по-голям риск от меланом, отколкото човек, който работи на полето, под слънцето десетилетия наред. Това може да изглежда объркващо, но щом разберете ролята на меланина ( не го бъркайте с мелатонин) в организма, всичко ще си дойде на мястото.

Други фактори, които трябва да се споменат

Със сигурност въпроси като как слънцето може да е толкова полезно и същевременно толкова опасно, как е възможно ракът на кожата да нараства с толкова бързи темпове и как за напред да не се страхувам от слънчевите лъчи, са минали през главата ви в момента. Но е важно да обърнем внимание и на други фактори, преди да набедим слънцето за всичко.

Начин на хранене на съвременния човек

Храненето днес, често се състои от много захар, възпалителни мазнини, преработени храни, трансмазнини, оцветители, пълнители и други добавки, а храната е изложена масово на пестициди и лекарства (като антибиотици в някои видове месо). Основната част от диетата на повечето хора, рядко са плодовете и зеленчуците, от които всъщност се нуждаем, за да защитим кожата си от слънцето. Изследванията показват, че хранене с пълноценни храни с високо съдържание на антиоксиданти, може да предотврати уврежданията на свободните радикали и развитието на тумори. За богатите на пигменти растения се смята, че повишават способността на организма да смекчава уврежданията от слънцето.

Хронично възпаление

Възпалението е в основата на повечето хронични състояния, независимо дали става въпрос за остеоартрит, атеросклероза, акне, лупус или други автоимунни заболявания. Изследванията показват, че възпалението, което е налично в някаква степен при всички от нас, играе критична роля в развитието на рак кожата.

Дефицит на витамин Д

Парадоксално или не, хиляди проучвания предполагат недостиг на витамин Д като рисков фактор за развитие на рак, като ракът на кожата не е изключение. Тук ще цитирам един от изследователите в клинично проучване: „ Витамин Д3 сулфат се окислява при излагане на високочестотните лъчи на слънчевата светлина, като по този начин действа като антиоксидант, за да поеме топлината, така да се каже.“ С други думи , витамин Д предпазва организма от вредното въздействие на слънцето. Изследователите не са наясно дали в кожата е на разположение допълнителен витамин Д3, който е мастноразтворим, за да изпълнява тази функция. По този начин подходящото излагане на слънце може да бъде важно за предотвратяване на рак на кожата. Между другото е редно да се спомене, че науката все още продължава изследванията си относно витамин Д и смята, че има още много какво да се открие относно функциите му в организма.

Слънцезащитни продукти

Това е много противоречива тема, за която науката няма еднозначен отговор. За това ще ви изложа някои съображения, които имат учените. Слънчевите лъчи излъчват както UVB, така и UVA лъчение. UVA лъчите имат най-дългъта дължина на вълната, последвани от UVB и UVC лъчите, които имат най-късата дължина на вълната.
Докато UVA и UVB лъчите се предават през атмосферата, всички UVC и някои UVB лъчи се абсорбират от озоновия слой на Земята. Така че повечето от ултравиолетовите лъчи, с които влизате в контакт са UVA, а малко количество са UVB.
Много слънцезащитни продукти блокират само UVB лъчите и по този начин позволяват на UVA лъчите да влязат в кожата. UVA лъчите, когато се отделят от UVB лъчите, могат да проникнат дълбоко през кожата и да повредят ДНК, което потенциално може да допринесе за развитие на рак на кожата.
Работната група по опазване на околната среда ( Environmental Working Group, това е неправителствена организация, чиято мисия е да насърчава хората да водят по-здравословен начин на живот) предупреждава за няколко съставки, които обикновено се използват в слънцезащитни продукти, най-вече оксибензон. Въпреки че има много спорове около този проблем, добре е установено, че оксибензонът е основен принос за увреждането на кораловите рифове в целия свят.
Изследване, публикувано през 2016 г. не намира никакви доказателства за ефективността на ежедневната употреба на слънцезащитен крем за предотвратяване на базално-клетъчен или плоскоклетъчен карцином.
Изследване, публикувано в през 2018 г. смята, че слънцезащитният крем не е полезна мярка за превенция срещу меланом в Съединените щати.
Смята се, че за оптимална защита на слънцезащитните продукти е добре да се използват цинков оксид без нано частици, които блокират и отклоняват както UVA, така и UVB лъчи и е добре да се избягват слънцезащитни кремове, съдържащи оксибензон и ретинил палмитат или други производни на витамин А.

Насоки как да се насладите на слънцето

  • Консумирайте диета, състояща се от високо съдържане на плодове и зеленчуци, за да увеличите максимално количеството антиоксиданти, налични за борба със свободните радикали, генерирани от ултравиолетовите лъчи. Яжте във всички цветове на дъгата, по възможност сезонни плодове и зеленчуци, произведени на вашата георграфска ширина.
  • Опитайте се да оптимизарате нивата на възпаление в организма. Изследванията показват, че небалансираният микробиом е един от основните допринасящи фактори за хроничното възпаление в организма.
  • Консумирайте Омега-3 мастни киселини в диетата си и намалете Омега-6 мазнините, които насърчават възпалението.
  • Подкрепете работата на черния дроб и детоксикирайте организма.
  • Набавяйте качествен витамин Д (от слънцето), но бъдете отговорни. Започнете с няколко минути всеки ден в началото на пролетта и постепенно увеличавайте времето, което всеки ден прекарвате на слънце. Най-доброто време, за да се насладите на слънчевите лъчи е сутрин до около 11.30 часа. В никакъв случай не трябва да позволявате на кожата ви да изгаря.
  • Излагането на слънце допринася освен за производство на витамин Д, така и за приозводството на меланин в кожата, известен под името “тен.” Производството на меланин ще ви предпази от по-силните UV лъчи през летните месеци, тъй като той абсорбира и разсейва 99,9% от UV лъчението, както се твърди от изследванията. Това ни позволява постепенно да минимизираме щетите от слънцето, които могат да доведат до рак на кожата. Ето защо хората, които са хронично изложени на слънце, имат по нисък риск за развитие на меланом – постепенното им натрупване на меланин ги предпазва от ултравиолетовото лъчение.
  • Докато произвеждате естествения си витамин Д и меланин, може да използвате ботанически масла, за да смекчите пораженията от слънцето. Кокосово масло, масло от жожоба, масло от морски зърнастец и масло от семена на червена малина са доказани като естествена защита на кожата от радиационни увреждания.
  • За продължително излагане на слънце може да използвате слънцезащитен крем от естествен цинков оксид.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.