Витамини и минерали, Хранителни добавки

ВИТАМИН В3 НИАЦИН

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.

Ниацин или витамин В3 е водоразтворим витамин, използван от организма за образуване на никотинамидния коензим, NAD+. Ниацин (никотинова киселина) има 2 други форми – ниацинамид (никотинамид) и инозитол хексаникотинат, които имат различни ефекти от тези на ниацина.

Терминът „ниацин“ често се използва само за никотинова киселина (пиридин-3-карбоксилова киселина), въпреки че други витамери с пиридинов пръстен, включително никотинамид (пиридин-3-карбоксамид) и никотинамид рибозид, също допринасят за образуването на NAD+ . Нито един от витамерите не е свързан с никотина, открит в тютюна, въпреки че имената им са сходни. По същия начин никотинът – но не и никотиновата киселина – е агонист на никотиновите рецептори, които реагират на невротрансмитера, ацетилхолин.

Всички витамини от група В помагат на тялото да преобразува храната (въглехидрати) в гориво (глюкоза), което тялото използва за производство на енергия. Тези витамини  също помагат на организма да използва мазнини и протеини. Витамините от В-комплекс са необходими за здравето на черния дроб, кожата, косата и очите и за подпомагане на правилното функциониране на нервната система.

Ниацинът също помага на тялото да произвежда различни хормони в надбъбречните жлези и други части на тялото. Ниацинът помага за подобряване на кръвообращението и е доказано, че потиска възпалението.

Всички витамини от група В са водоразтворими, което означава, че тялото не ги съхранява, въпреки, че има малки изключения.

Дефицит на Витамин В3

Пелаграта е заболяване поради тежък дефицит на ниацин. Характеризира се със симптоми, засягащи кожата, храносмилателната система и нервната система.

Причините за дефицит на ниацин включват неадекватен хранителен прием, дефектна абсорбция на триптофан, метаболитни нарушения, висок прием на алкохол, продължителна употреба на химиотерапевтични лечения.

Симптомите на лек дефицит на В3 включват:

  • Лошо храносмилане
  • Умора
  • Афти
  • Повръщане
  • Лоша циркулация
  • Депресия

Няколко ползи на витамин В3

1. Подобрява нивата на холестерола

Ниацинът се счита за средство, понижаващо на нивата на холестерола. Това е така, защото е доказано, че ниацинът намалява риска от сърдечни заболявания при хора със смесена дислипидемия – повишаване на плазмения холестерол, триглицеридите или и двете.
В проучвания добавянето на ниацин се оказа много полезно за тези, които са изложени на повишен риск от инфаркт, инсулт или други форми на сърдечни заболявания, причинени от високи нива на лош LDL холестерол, ниски нива на добър HDL холестерол или повишени нива на триглицериди.

2. Може да намали риска от сърдечни заболявания

Освен че спомага за балансиране на холестерола и триглицеридите, ниацин има и други ползи за здравето на сърцето, включително способността да намалява атеросклерозата, която е опасното втвърдяване на артериите, което може да доведе до коронарна болест на сърцето. За тези, които вече са страдали от сърдечен арест или сърдечни заболявания, включително предишен сърдечен удар, витамин В3 може да спомогне за намаляване на риска от рецидив, като понижи нивата на липопротеините с ниска плътност в кръвта, което е един от основните рискови фактори за сърдечно заболяване. В едно 24-седмично проучване, мъжете с висок липопротеин са наблюдавали спад в нивата на липопротеин, когато са терапевтирни с високи дози ниацин с удължено освобождаване.

3. Регулира нивата на кръвната захар

Едно от най -големите предимства на ниацин е способността му да балансира нивата на кръвната захар и контролиране  симптомите на диабет. Всъщност се смята, че витамин В3 под формата на ниацинамид е от полза за диабета, като подобрява функцията на бета -клетките в панкреаса, отговорни за производството на инсулин. Индивидите с диабет не само често могат да контролират по -добре нивата на кръвната захар с помощта на ниацин, но той може също да намали риска от висок холестерол в кръвта и сърдечни заболявания, често наблюдавани при хора с диабет.

4. Подобрява здравето на кожата

Някои хора използват ниацин или ниацинамид за подобряване здравето на кожата и терапия на състояния като акне и възпаление. Всъщност витамин В3 под формата на ниацинамид се предписва като естествено средство за грижа за кожата, за да помогне изчистване на акне, когато се прилага върху кожата локално, а други хора избират да приемат ниацин или добавки от витамин В комплекс за намаляване на симптомите.

5. Поддържа мозъчна функция

Проучванията показват, че витамин В3 е от полза за здравето на мозъка и може да помогне за предпазване от болестта на Алцхаймер и други свързани с възрастта мозъчни нарушения, свързани с когнитивния спад. Ниацин или ниацинамид се използва също за лечение и профилактика на шизофрения и халюцинации. Освен това, някои проучвания и доклади са открили терапевтични ефекти на ниацин при депресия, биполярно разстройство и други психиатрични разстройства.

6. Насърчава здравето на ставите

Някои изследвания показват, че витамин В3 под формата на ниацинамид може да бъде ефективен за увеличаване подвижността на ставите. Всъщност проучванията са установили, че увеличеният прием на ниацин може да бъде свързан с по -ниски нива на болки в ставите плюс намалено възпаление, свързано със състояния като остеоартрит.

7. Лекува Пелагра

Дефицитът на витамин В3 може да причини пелагра, състояние, което най-често се наблюдава в бедните райони на света и при хора с хранителни разстройства или алкохолизъм. Симптомите на пелагра могат да включват проблеми като слаби мускули, храносмилателни проблеми, възпаление и дразнене на кожата. Типичното лечение за пелагра е предписването на високи нива на  витамин В3, под форма на никотинамид, който има същата функция като ниацин, но е малко по -различен по отношение на абсорбцията и страничните ефекти.

8. Помага за предотвратяване на импотентност

Импотентността, наричана още еректилна дисфункция, е неспособността на мъжа да поддържа ерекция. Това може да попречи на сексуалното удовлетворение и може частично да се дължи на нисък кръвен поток и лоша циркулация, в допълнение към други фактори като стрес, умора и заболяване.

 

Храни, богати на Витамин В3

  1. Пилешко месо
  2. Черен дроб
  3. Риба тон
  4. Пуешко месо
  5. Сьомга
  6. Сардини
  7. Говеждо месо
  8. Слънчогледови семена
  9. Фъстъци
  10. Зелен грах
  11. Кафяв ориз
  12. Гъби
  13. Авокадо
  14. Сладки картофи

Витамин В3 под формата на хранителна добавка

Ниацинът се среща в три различни форми, включително:

  • Никотинова киселина
  • Никотинамид/ниацинамид
  • Инозитол хексаниацинат

Никотинамидът, наричан понякога и ниацинамид, е една от най-често срещаните форми на витамин В3, открит както в храните, така и в хранителните добавки. Никотинамидът често се предпочита пред други допълнителни форми на ниацин, тъй като е по -малко вероятно да предизвика зачервяване и може да се използва за най -различни цели, включително за терапия на пелагра, акне и артрит. Въпреки това, за разлика от ниацина, никотинамидът не е толкова ефективен за понижаване нивата на холестерол и подобряване здравето на сърцето.

Токсичност, странични ефекти и предпазни мерки

Подобно на други водоразтворими витамини, излишните количества обикновено се екскретират чрез урината, което помага да се предотврати токсичността на ниацин или предозирането с ниацин. Поради тази причина консумацията на голямо разнообразие от храни, богати на витамин В3, е малко вероятно да причини неблагоприятни странични ефекти и обикновено се счита за безопасен и ефективен начин да задоволите нуждите си от този жизненоважен витамин.

Въпреки това, приемането на високи дози ниацин под формата на добавка може да доведе до редица негативни симптоми.

Високите дози (50 мг или повече) ниацин могат да причинят странични ефекти. Най -често срещаният страничен ефект се нарича „ЗАЧЕРВЯВАНЕ НА НИАЦИН“, което е усещане за парене, изтръпване в лицето и гърдите и зачервена кожа. Приемането на аспирин 30 минути преди ниацина може да помогне за намаляване на този симптом.

Ето защо е абсолютно необходимо да използвате ниацин според указанията и да се консултирате с Вашия лекар или терапевт, ако имате някакви здравословни състояния или приемате лекарства, преди да започнете приема на добавки. Поради потенциала за странични ефекти и взаимодействия с лекарства, трябва да приемате хранителни добавки само под наблюдението на опитен лекар или терапевт. Страничните ефекти могат да включват диария, главоболие, стомашен дискомфорт и подуване на корема.

Хората с анамнеза за чернодробно заболяване, бъбречно заболяване или стомашна язва не трябва да приемат добавки с ниацин.

Хората с диабет или заболяване на жлъчния мехур трябва да го правят само под строгото наблюдение на лекарите си.

Спрете приема на ниацин или ниацинамид поне 2 седмици преди планирана операция.

Ниацин и ниацинамид могат да влошат алергиите чрез увеличаване на хистамина.б

Хората с ниско кръвно налягане не трябва да приемат ниацин или ниацинамид, тъй като те могат да причинят опасен спад на кръвното налягане.

НЕ приемайте ниацин, ако имате анамнеза за подагра.

Приемането на някой от витамините от група В за дълъг период от време може да доведе до дисбаланс на други важни витамини от група В. Поради тази причина може да искате да приемате витамин В-комплекс, който включва всички витамини от група В.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.