Женско здраве, Мъжко здраве, Чревно здраве

ЗАЩО СТОМАШНАТА КИСЕЛИНА Е ТОЛКОВА ВАЖНА?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.

Защо стомашната киселина е толкова важна?

Стомашната киселина се нарича още солна киселина поради нейната химическа структура на един водороден йон, комбиниран с един хлорен йон. Тя е първата защитна бариера на тялото и е отговорна за стерилизирането на всяка храна, която ще попадне в тялото, както и за разграждането на протеините.

 

Какъв е проблемът при ниска стомашна киселина?

Когато тялото не е в състояние да произвежда достатъчно солна киселина, то не може адекватно да смила протеинови молекули и ключови минерали. Тези частично усвоени протеинови молекули попадат в тънките черва и създават значителен стрес на панкреаса. Това е така, защото остават големи и за да се метаболизират ефективно, панкреасът трябва  да произведе по-голямо количество ензими.

Ако това се случва често, с течение на времето, може да доведе до изтощаване на запасите на панкреатични ензими и до дразнение в чревната лигавица. Освен това, ако протеиновите молекули не се метаболизират ефективно, тялото не може да абсорбираме достатъчно аминокиселини, необходими за множество жизнени функции в организма. Това може да доведе до дефицит на аминокиселини, лошо заздравяване на рани и неефективност в различни, важни телесни функции.

Големите протеинови молекули и непълноценното храносмилане дразнят лигавицата на червата, което може да причини синдром на пропускливи черва. Този процес може да отключи развитието на автоимунна активност в организма. Лошото храносмилане също създава среда, подходяща за развитието на бактериален свръхрастеж в тънките черва (SIBO), свръхрастеж на Candida и паразитни инфекции.

Когато храносмилането е компроментирано, води до повишена възпалителна активност, която изчерпва основните минерали и антиоксиданти в тялото. Това изчерпване на минерали води до невъзможност за образуване на стомашна киселина и порочният кръг на лошо храносмилане и хронично възпаление може да се сформира.

 

Симптоми, свързани с ниска стомашна киселина

  • подуване на корема
  • оригване
  • разстроен стомах
  • гадене при прием на витамини и добавки
  • киселини в стомаха
  • диария
  • газове
  • желание за хранене, когато не сте гладни
  • лошо храносмилане
  • косопад
  • несмляна храна в изпражненията
  • слаби, чупливи нокти
  • умора
  • стомашно-чревни инфекции
  • желязодефицитна анемия
  • дефицит на витамин В-12, и минерали като калций, магнезий, цинк и други
  • дефицит на протеини
  • неврологични проблеми, като изтръпване, мравучкане и промени в зрението

 

Основни причини за ниска стомашна киселина

Има редица неща, които могат да доведат до хронично ниско производство на стомашна киселина. Всичко, което причинява хроничен стрес в тялото може да има отношение – некачествена диета, лоши взаимоотношения, неправилна стойка и сублуксация в гръбначния стълб, постоянна тревога и страх, прекомерна употреба на лекарства и други.

Прекомерна употреба на антибиотици – ако се прекалява с приема им, те могат да трансформират микробиома и да доведат до увеличение на чревното възпаление в тялото. От своя страна, то причинява повишаване на стресовите хормони, които намаляват способността на организма да произвежда солна киселина.

Инфекция с Хеликобактер Пилори –  тази бактерия е обща част от нашия микробиом, но определени обстоятелства могат да предизвикат промяна в микробиома, понижаване на стомашната киселина и свръхрастеж на Хеликобактер Пилори. С появата му, колониите от тази бактерия, произвеждат ензим, наречен “уреаза”, който разгражда уреята в стомаха до въглероден диоксид и амоняк. Това причинява оригване и халитоза (лош дъх) за индивида и неутрализира подкисляващите ефекти на солната киселина, позволявайки по-нататъшен растеж на бактериите и повече стрес върху стомашно-чревната система.

Хроничен стрес – той уврежда способността на храносмилателната система да произвежда стомашна киселина и други храносмилателни сокове. Нашата автономна нервна система се състои от 2 основни клона. Симпатикова и парасимпатикова нервна система.

Симпатикова система: бий се или бягай

Парасимпатикова система: почивка, спокойствие, храносмилане

Правилното храносмилане зависи от това дали сме в парасимпатиково доминиращо състояние. Хроничният стрес ни поставя в симпатично доминиращо състояние, което ограничава активността в храносмилателния тракт и причинява лоша храносмилателна функция.

Лоша диета – хранене, богато на преработени храни, захари, зърнени храни и други променя микробиома и причинява хронично възпаление и повишено производство на хормоните на стреса. Стабилизирането на кръвната захар е много важно за нормализиране на хормоните на стресаХранене с по-ниско съдържание на въглехидрати, по-високо съдържание на  правилните мазнини, богато на антиоксиданти може да подобри нивата на стомашната киселина в организма.

Твърде бързо хранене или такова в движение – това е един от НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ПРОБЛЕМИ, които се срещат в съвремието. Често ни се случва да ядем на крак или докато работим на бюрото. Не рядко изобщо не ядем, поради „липса на време“, а други се хранят през целия ден и прекаляват с количеството храна. Когато се храните трябва да се чувствате спокойни поне 15 минути преди хранене и до час, два след приключване на храненето.

Прекомерна употреба на нестероидни противовъзпалителни лекарствени препарати: в обществото се наблюдава тенденция, този вид медикаменти не рядко да се приемат като бонбони.  Много хора може би смятат, че тъй като  голяма част от тях се  продават без рецепта, няма проблем ако се приема относително малка доза всеки ден. За съжаление, това не е вярно, тъй като този тип лекарства имат способността да износват лигавицата на стомаха и да намаляват способността на стомашните клетки да произвеждат солна киселина.

Използване на инхибитори на протонната помпа: тези лекарства, блокиращи киселината, намаляват нивата на киселина в стомаха, което наистина облекчава симптомите на киселинен рефлукс. За съжаление, тъй като киселинният рефлукс обикновено се причинява от твърде малко киселина, приемът на тези лекарства допълнително намалява стомашната киселина, което води до свръхрастеж на микроби и допълнителен стрес върху тялото.

Инфекция SIBO (свръхбактериален растеж в тънките черва) – трудно е да определи дали ниското ниво на стомашна киселина позволява повишено ниво на бактерии да влязат в храносмилателната система живи и да се размножават върху несмляни частици храна или SIBO причинява хроничен стрес в тялото, което намалява способността на организма да произвежда адекватна солна киселина. Така или иначе има ОГРОМНА връзка между SIBO и ниските нива на стомашна киселина.

Стареене – с напредването на възрастта всички системи в тялото се забавят, особено храносмилателната. Ако се грижите за тялото си в ранна възраст и поддържате храносмилането си на оптимално ниво през целия си живот, би трябвало да можете да произвеждате достатъчно солна киселина и през по-късните си години.

Хранителна чувствителност – някои от най-често срещаните хранителни чувствителности причиняват голям стрес в тялото. Опознайте добре тялото си и кои са възможните храни, към които може да е чувствително.

 

Тестване за нивото на стомашна киселина в домашни условия

Тест с пържола

Първият възможен тест в домашни условия е тестът с пържола. Изяжте една свинска пържола, но без да я съчетавате с нищо друго. Проверете как се чувствате през следващите 3 часа. Ако се чувствате уморени, имате подуване на корема, газове, киселинен рефлукс, гадене или други симптоми, може да имате ниско ниво на стомашна киселина. Ако се чувствате добре, вероятно имате оптимални нива на стомашна киселина.

Предполагам ви е интересно защо се прави този тест. Стомашната киселина е отговорна за разграждането на протеините. Когато изядете по-голямо количество протеин без нищо друго, може да се наблюдава реакцията на стомаха и как се справя с разграждането му.

Тест за стомашна киселина със сода за хляб

Ако сте направили теста с пържолата, но все още не сте напълно убедени, може би е добра идея да направите и този домашен тест. Смесете ¼ супена лъжица сода за хляб с  120-150 мл хладка вода.

В три последователни дни, приемайте този микс на гладно и жадно сутрин. След като го изпиете, включете хронометър на телефона си и засичайте времето, което ще е необходимо да се оригнете. Ако отнеме повече от 3 минути, тялото ви вероятно произвежда недостатъчно стомашна киселина. Ако изминат повече от 5 минути, спрете часовника и запишете, че в този ден не е имало оригване.

Ако се оригнете много рано или няколко пъти, това може да се дължи на твърде много стомашна киселина. Малките и леки оригвания може да се дължат само на преглъщане на въздух от твърде бързо пиене и това трябва да се има в предвид. Запишете времето, което сте засекли на лист хартия и за трите дни, а резултата коментирайте с вашия здравен специалист.

 

стомашна киселина

 

Кои хронични състояние се свързват с ниски нива на солна киселина

 

  • лупус
  • алергии
  • астма
  • проблеми с щитовидната жлеза
  • акне
  • псориазис
  • екзема
  • гастрит
  • хронични автоимунни нарушения
  • остеопороза
  • пернициозна анемия – дефицит на витамин В12

 

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.