Детско здраве, Тийнейджъри

КОЛКО Е ЕДНА ПОРЦИЯ ПЛОД ИЛИ ЗЕЛЕНЧУК ПРИ ДЕЦАТА?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 3 мин.
Порция плод или зеленчук

Колко е една порция плод или зеленчук?

 

Плодове

Деца, които са на възраст от 2 до 3 години, се нуждаят от около 1 порция плод на ден и това се увеличава до 1,5 порции на ден за деца между 4 и 13 години.

За момчета между 14 и 18 години са необходими 2 порции плод на ден, докато момичетата в този възрастов диапазон могат да се придържат с 1,5 порция на ден.

За деца под 6 години ограничете плодовия сок до само половин чаша на ден и сервирайте само прясно изцеден сок, а не сокови напитки с добавена захар.

След 7-годишна възраст поддържайте консумацията на сок до 350 милилитра на ден. Половин порция сушени плодове се равнява на цяла порция пресен плод и винаги четете добре етикета на сушените плодове, относно добавена захар.

Какво не се счита за порция плод?

Бисквити, пълни със сладко от плодове и подобни продукти с овкусяване на плодове

Желирани мечета с плодов вкус

Чаша, прясно изден плодов сок, се брои за една порция, но останалото трябва да се набави от цели плодове

Продукти, които в предната страна на кутията казват, че сдъдържат плодове, но когато проверите списъка на съставките, те са далеч надолу. Ако не е №1 в списъка, то не се отчита.

Примери за една порция плод

  • Ябълка – средно голяма
  • Банан – средно голям
  • Грозде – около 30 зърна грозде без семки
  • Грейпфрут – средно голям
  • Портокал – средно голям
  • Мандарини – 2 средно големи
  • Праскова или Нектарина – средно голяма
  • Сини сливи – 2 средно големи
  • Круша – средно голяма
  • Ягоди – 8 големи
  • Диня – един малък резен

Зеленчуци

Деца, които са на възраст от 2 до 3 години, се нуждаят от около 1 порция сурови или варени зеленчуци на ден, а децата между 4 и 8 се нуждаят от 1,5 порция зеленчуци на ден.

На възраст между 9 и 13 години момичетата се нуждаят от 2 порции зеленчуци на ден, а момчетата имат нужда от 2,5 порции.

Момичета между 14 и 18 години се нуждаят от 2,5 порции зеленчуци на ден, а момчетата в този възрастов диапазон се нуждаят от 3 порции на ден.

Препоръчителна е  консумацията на различни зеленчуци – зелени, червени, оранжеви, жълти, зелено листни, лилви, бели  и бобови.

Примери за една порция зеленчук

  • Морков – 2 средно големи
  • Сладък картоф – ½ средно голям
  • Тиква – един средно голям резен
  • Картоф – 1 средно голям
  • Зелен фасул – около 100 грама
  • Зрял боб – около 200 грама
  • Краставица – 1 средно голяма
  • Домат – 1 средно голям
  • Зелена, жълта, червена чушка – 1 средно голяма

 

Порции за хранене

Повечето деца не консумират дневнага си необходима порция плодове и зеленчуци в едно хранене, а вместо това ядат общото количество, разпределено между три хранения и две закуски през целия ден.

По-малките деца обикновено могат да изядат около една порция плод на едно хранене, докато по-големите деца и тийнейджъри могат да се справят с половин или цяла порция плодове наведнъж.

Едно малко дете обикновено може да се справи само с една четвърт порция зеленчуци наведнъж, докато по-голямото дете може да изяде половин до цяла наведнъж.

Лесен начин да се ориентирате в размерите на порциите е да дадете на детето си около 1 супена лъжица плодове или зеленчуци на годишна възраст наведнъж.

Пример: Предлагате на 4-годишно около 4 супени лъжици на хранене, а на 7-годишно около 7 супени лъжици на ден хранене. Разбира се това не винаги може да се направи с точност и нека да не бъде повод за тревожност у вас.

 

Съображения

Размерите на порциите, сервирани в ресторантите, обикновено не се основават на здравословни размери за сервиране, така че не използвайте количеството, което излиза от кухнята, като ориентир за това колко трябва да яде вашето дете. Една порция в ресторант може да включва повече от цялата ежедневна порция плодове или зеленчуци на вашето дете.

Ако детето ви е особено активно, например ако се занимава сериозно със спорт, може да се нуждае от повече порции от типичните за възрастта му.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.