Женско здраве, Интересни факти, Мъжко здраве, Тийнейджъри

ЛЕЧЕБНАТА СИЛА НА СЪНЯ

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 4 мин.

В какво се крие лечебната сила на съня?

Може да подобри функцията на имунната система и борбата с различни инфекции

Когато имате качествен сън, тялото ви генерира повече бели кръвни клетки, които ви предпазват от бактерии и вируси. Сънят усилва защитните механизми на тялото. Ако често се разболявате, помислете и за качеството на съня. Когато имате недостиг на сън, тялото се затруднява да се справи с често срещаните инфекции и неразположения. Всъщност скорошно проучване посочва, че хората, които спят по 7 или по-малко часа дневно, са били три пъти по-склонни да настинат от тези, които спят по 8 часа на ден.

Спомага да се чувстваме щастливи

Може би сутрин се събуждате кисели, раздразнителни и дори сърдити? Това също може да има връзка с качеството и количеството на съня ви. Регуларният качествен сън спомага да се събуждате в по-добро настроение, усмихнати и готови за справяне със стреса и напрежението на предстоящия ден.

Защитава вашето психическо благополучие

Сънят играе решаваща роля за определяне на психичното ни здраве. Хората, които спят от 7 до 9 часа през нощта, е по-малко вероятно да изпитат симптомите на депресия. Липсата на сън за продължителен период може да допринася заразвитие на по ниско самочувствие и нива на енергия през деня. Освен това може да доведе до тревожност и негативни мисли.

Спомага за поддържане на нормално телесно тегло

Проучванията твърдят, че има вероятност да изпитвате нужда да консумирате повече въглехидрати, когато тялото ви е лишено от сън. Също така, твърде малко сън разрушава баланса в нивата на два жизненоважни хормона: лептин и грелин, които са свързани с контрола на апетита в тялото. Липсата на сън увеличава производството на грелин – хормона, който регулира чувството за глад и намалява лептина – хормона, който регулира чувството за ситост. Казано по-просто, липсата на сън увеличава апетита  и това може да се отрази на талията ви.

Подобрява когнитивните способности

Лишаването на тялото от качествен сън, води до намаляване на способността за концентрация и запаметяване. Също така липсата на сън е възможно да попречи на добрата ви преценката при взимане на решения. Много често, когато заспите с определена житейска ситуация, за която ви трябва решение се случва , когато се събудите на следващия ден решението да е вече в мислите ви.

Спомага за добрата сърдечно-съдова функция

Хората, които обикновено спят 6 или по-малко часа, са изложени на повишен риск от сърдечно-съдови заболявания и инсулт. Това важи обаче и за хората, които обикновено спят 9 и повече часа.

Техники за постигане на здравословен сън

Режим на съня

Създайте си режим на сън и се придържайте към него. Въпреки че може да ви се струва примамливо да спите до обяд през почивните дни, това само обърква биологичния ви часовник. Научете се да заспивате и да се събуждате в определено време и се придържайте към него дори през почивните и празничните дни. В началото, това може да е много трудно, дори напрягащо, но не е ли така с изграждането на всеки нов навик? Чувството да се събуждате без да имате нужда от аларма, усмихнати и щастливи да започенете своя нов ден си заслужава усилията по създаването на този навик!

Физическа активност

Изследователите твърдят, че възрастните индивиди, които спортуват редовно, вероятно спят по-добре. Можете да опитате да практикувате йога асани или друга физическа дейност, която е приятна за вас, за да подобрите качеството на съня си и да се чувствате освежени през целия ден. Трябва само да се уверите, че не спортувате в часове, близки до тези на лягането ви, тъй като е вероятно от това да се почуствате ободрени и да не може да заспите лесно.

Внимателно избирайте храната си

Един от най-големите виновници за безсъние или лошо качество на съня е храната, която избирате за тялото си. Освен това вечерното ви хранене е препоръчително да бъде минимум три часа преди заспиване, за да може тялото ви да има нужното време да преработи храната и след това да се отдаде на други жизненоважни процеси.

Прием на кафе, други кофеинови напитки и храни

Избягвайте приема им след 14.00 през деня. Въпреки, че много от вас ще кажат, че късния прием на кафе не им пречи да заспят, истината е че това има общо с качеството на съня, когато заспим. Едно проучване сочи, че прием на кафе шест часа преди заспиване има възможността да наруши качеството на съня ни, независимо, че човекът може да не усети това чрез невъзможност за заспиване. За съжаление, същото важи и за хапването на шоколад вечерно време, тъй като в състава му често може да присъства кофеин.

Прегледайте вашите лекарства

Някои лекарства като бета-блокери, които често се предписват за проблеми с кръвно налягане или антидепресантите могат да оказват влияние на съня ви. Ако подозирате, че би могло да има такава връзка, то консултирайте се с вашия лекар.

Изберете качествен матрак и възглавница

Често това може да бъде подценявам момент по отношение на съня ви, но е изключително важно да спите на удобен за вас матрак и с удобна възглавница.

Ритуал на заспиване

Създайте своя ритуал преди сън, с който да показвате ежедневно на тялото, че е време да се настрои за сън. Когато използвате вечер вашия мобилен телефон, използвайте функцията за яркост на дисплея „ night shift“, която лесно може да настроите да се включва по график всеки ден. Опитайте да не използвате телевизор или мобилен телефон поне час преди да заспите. Вместо това четете хубава книга или списание, практикувайте медитативни техники, ако разполагате с дифузер – сложете си приятен релаксиращ аромат. Практикуването на молитва и изказване на благодарност също може да спомогне за вашето заспиване. Опитвайте се да заспивате с прекрасни, хармонични мисли за вас, близките ви и предстоящия ден.

Спете в хладни и тъмни помещения. Поставяйте мобилния си телефон на самолетен режим за през нощта – алармата работи!

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *