Женско здраве, Интересни факти, Мъжко здраве

ХИСТАМИНОВА НЕПОНОСИМОСТ

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 6 мин.

Хистаминова непоносимост?

  • Страдате ли от често от главоболие, което не може да си обясните, както и от тревожност или безпокойство?
  • Случва ли ви се да имате колебания в периода на менструалния цикъл?
  • Зачервявате ли се, когато пиете червено вино?
  • Случва ли се да чувствате сърбежи в устата или да имате хрема ако консумирате банан, авокадо или патладжан?

Ако отговорът е ДА при повечето или всички въпроси, то вие може да страдате от непоносимост към хистамин.

Това състояние може да е много неприятно, тъй като симптомите идват все едно от нищото. Дълго време причината за тях може да не бъде установена и това да създава напрежение в ежедневието.

Хистамин

Хистаминът се произвеждаот организма, но се набавя допълнително и от хранителни източници. В тялото се произвежда от мастоцити (вид бели кръвни клетки) и има решаваща роля за имунната система. Всъщност той е основният медиатор за предизвикване на симптомите на алергия, затова приемаме антихистаминови препарати за облекчаване на алергията. Хистаминът се среща и в храната ни като страничен продукт от ферментацията на хистидин – незаменима аминокиселина.

В този контекст хистидинът е част от семейство химикали, известни като биогенни амини, които се произвеждат от бактерии по време на ферментация. Смята се, че приблизително около 1 % от населението в световен мащаб, изпитва нежелани реакции към това, което се счита за “нормално” ниво на хистамин в храната. Тази повишена чувствителност се нарича хистаминова непоносимост.

Развива се, както при повишена наличност на хистамин в организма, така и при понижена активност на ензимите, които разграждат хистамина и го отстраняват от тялото. Основният хистаминов ензим в червата е диамин оксидаза (DAO), докато области като кожата, гръбначния мозък, белите дробове и други органи разчитат на ензим, наречен хистамин N-метилтрансфераза (HNMT). Така че индивид с хистаминова непоносимост може да има ниски нива на DAO или HNMT (или и двете), което може да доведе до натрупване на излишък от хистамин в кръвната им плазма. Може да се направи аналогия с хора, които имат непоносимост към кофеин или лактоза, защото и тези състояние са резултат и от ензимни проблеми.

Може би познавате хистамина, поради ролята му в имунната система. Ако страдате от сезонна алергия или хранителна такава, може би ви се е налагало да използвате антихистаминови препарати, които осигуряват бързо облекчение на симптомите.

Ролята на хистамина в организма е да предизвика незабавен възпалителен отговор. Той служи като червен флаг във вашата имунна система, като уведомява тялото ви за евентуални нападатели. Антихистамините предотвратяват този възпалителен отговор. Хистаминът предизвиква набъбване или разширяване на кръвоносните съдове, така че вашите бели кръвни клетки  да открият и атакуват бързо инфекцията или проблема. Той е част от естествения имунен отговор на организма и обикновено ензимите разграждат хистамина, така че той да не се натрупва.

Чести симптоми при непоносимост към хистамин

  • Главоболие / мигрена
  • Трудност при заспиване
  • Хипертония
  • Световъртеж или замаяност
  • Аритмия
  • Трудност при регулиране на телесната температура
  • Безпокойство
  • Гадене, повръщане
  • Коремни спазми
  • Често запушен нос, обилен носен секрет, кихане, затруднено дишане
  • Нарушения в менструалния цикъл
  • Копривна треска по кожата
  • Умора
  • Подуване на тъканите

 

Какво е възможно да причинява високи нива на хистамин

  • Алергии (IgE реакции)
  • Бактериален растеж (SIBO)
  • Пропускливи черва
  • Кървене в храносмилателния тракт
  • Дефицит на диамин оксидаза (DAO)
  • Храни, богати на хистамин

В допълнение към хистамина, произведен във вашето тяло, има различни храни, които естествено съдържат хистамин, причиняват отделянето на хистамин или блокират ензима, който разгражда хистамина ( DAO).

Ако имате непоносимост към хистамин, може би е добра идея да намалите количеството на консумирания от вас хистамин. За съжаление е трудно да се определи количеството на хистамина, намиращ се в различни храни. Той варира значително в зависимост от вида на бактериите, състава на храната, продължителността на времето без охлаждане и условията за ферментация. По правило високите концентрации на хистамин обикновено се намират във ферментирали храни като хляб (ефекти от маята), кисело зеле, вино, бира, преработено месо и отлежало сирене. В допълнение към богата на хистамин храна, има непроверена теория, че някои храни имат способността да отделят хистамин директно от нашите бели кръвни клетки.

 

Храни, богати на хистамин

  • Ферментирали млечни продукти, като отлежало сирене, кисело мляко и кефир
  • Ферментирали или мариновани зеленчуци
  • Подсладени храни като заквасена сметана и мътеница
  • Консервирани, сушени и обработени меса
  • Ферментирали соеви продукти, включително мисо, темпер и соев сос
  • Зелен чай, матча чай, кафе, какао, шоколад
  • Всички бобови растения (включително фъстъци) и дървесни ядки (обикновени ядки)
  • Цитрусови плодове, малини, ягоди, банани, ананас, грозде, круши и плодов сок
  • Авокадо, патладжан, спанак, маслини, продукти от домати и домати (кетчуп, доматен сок)
  • Оцет, бульон и бульон
  • Пушена риба
  • Всякакъв алкохол
  • Храни или напитки, които съдържат изкуствени оцветители или аромати.

 

Храни с ниско съдържание на хистамин

  • Прясно сварено приготвено месо или домашни птици
  • Прясно уловена риба
  • Варени яйца
  • Зърнени храни без глутен : ориз, киноа, царевица, просо, амарант, теф и други
  • Органично фъстъчено масло
  • Пресни плодове: манго, круша, диня, ябълка, киви, канталупа, грозде
  • Пресни зеленчуци (с изключение на домати, спанак и патладжан)
  • Млечни заместители: кокосово мляко, оризово мляко, конопено мляко, бадемово мляко
  • Готварски масла: зехтин, кокосово масло
  • Листни билки
  • Билкови чайове

 

Как разграждате хистамина

Веднъж образуван, хистаминът се съхранява или се разгражда от ензим. Хистаминът в централната нервна система се разгражда главно от хистамин N-метилтрансфераза, докато хистаминът в храносмилателния тракт се разгражда главно от диамин оксидаза (DAO). Въпреки че и двата ензима играят важна роля за разграждането на хистамина, учените установяват, че DAO е основният ензим, отговорен за разграждането на консумирания от външен източник хистамин. Ако имате недостиг на DAO, вероятно имате симптоми на непоносимост към хистамин.

Възможни причини за нисък DAO ензим

  • Непоносимост към глутен
  • Пропускливи черва
  • SIBO ( свръх бактериален растеж в тънките черва) инфекция
  • Блокиращи DAO храни: алкохол и енергийни напитки
  • Генетични мутации (често срещани при хора от азиатски произход)
  • Болест на Крон, улцерозен колит и възпалително заболяване на червата
  • Нестероидни противовъзпалителни средства
  • Антидепресанти
  • Имунни модулатори
  • Средства за борба с аритмия
  • Антихистамини
  • Н2-рецепторните антагонисти, наричани още H2-блокери

Как да тествате за нетолерантност към хистамин

Чрез елиминиране на храните от горния списък за определен период от време и връщането им постепенно – през цялото време трябва да наблюдавате как се държи тялото ви и да отчитате резултатите с вашия терапевт.

Възможно е да се елиминират високо хистаминовите храни за 30 дни, след което да последва въвеждане на храните една по една, като следвате указанията на вашия терапвет.

Кръвен тест

Кръвен тест за ниво на хистамин и DAO ензим

Нормалните нива на хистамин в кръвната плазма варират от 0,3-1,0 ng / mL. Например, ниво от 1–2 ng / mL може да увеличи секрецията на стомашна киселина и сърдечната честота, докато нива от 3–5 ng / mL могат да причинят зачервяване и главоболие.

Високото съотношение на хистамин и DAO би могло да означава, че приемате твърде много хистамин и нямате достатъчно ензим DAO, за да го разградите.

Възможно облекчение на симптомите чрез диета и добавки

Ако имате непоносимост към хистамин, първа стъпка е да сведете до минимум набавянето на допълнителен хистамин чрез храненето. Определянето на безопасно прагово ниво е невероятно трудно. Чувствителността към биоактивни амини варира значително в отделните индивиди, т.е. нивото на хистамин, което може да предизвика главоболие при един човек, може да няма никакво влияние при друг. Някои фармацевтични лекарства инхибират ензима DAO да разгражда хистамин в организма. Това може да доведе до повишени нива на хистамин с течение на времето, особено ако те са дългосрочни лекарства.

Някои от по-често срещаните лекарства включват алпренолол (неселективен бета блокер) и много форми на антибиотици. Тези фактори трябва да се отчитат от вашия терапевт при вземане на решение за индивидуални промени в диетата и колко строги трябва да бъдат те. Може да се консултирате с вашия терапевт относно допалнителен прием на ДАО ензим, в случай че вашето индивидуално състояние го изисква. Ключът към преодоляването на хистаминовата непоносимост е да се установи основната причина за проблема. Хистаминовата непоносимост често се причинява от проблем със здравето на червата, особено SIBO инфекция. Друг чест причинител са пропускливите черва и глутенова непоносимост.

Хранене с нисък хистамин

Диета с нисък хистамин е структурирана програма, която се прави най-добре под наблюдението на лекар или терапевт, специализирал в хранителна непоносимост. След като хранителната алергия е изключена, фазата на елиминиране включва стриктно ограничаване на количеството на хистамин, което консумирате в продължение на 2-4 седмици. Диетата и симптомите препоръчително се записват в собствения ви хранителен дневник, което е доказано полезно за проследяването на процеса. Следва фазата на повторно въвеждане, при която постепенно въвеждате храни, съдържащи хистамин, за да определите своята поносимост и праг. Не е необходимо да се прави по определен ред и по принцип ви съветвам да въведете първо храните, които най-много ви липсват.

 

Някои неща, които трябва да имате предвид

  • Опитайте се да готвите повечето от собствените си ястия по време на фазата на елиминиране
  • Избягвайте или ограничавайте консумацията на консервирани храни и готови ястия
  • Избягвайте пакетирани храни – хранителни и изкуствени оцветители могат да бъдат основни фактори
  • Поддържайте продуктите си свежи, тъй като хистаминът се образува върху храната, докато се разваля.

 

Важни съображения преди да изпробвате хранене с нисък хистамин

Значимите диетични ограничения могат да засегнат хранителния статус на всяка възраст . Следователно, първо трябва да се вземе предвид съотношението риск-полза, когато се обмисля каквато и да е елиминационна диета. Диетата с нисък хистамин изключва множество храни с плътни хранителни вещества, които осигуряват ползи за здравето. Ето защо се препоръчва да спазвате ниско хистаминова диета под наблюдението на специалист. Този тип хранене не е подходящо за малки деца, а ако такова се налага, задължително се консултирайте със специалист, който да следи хранителния статус на детето, за да не се допуснат тежки хранителни дефицити и отвръщение от еднообразието на храненето.

Повече за елиминационна диета при хистаминова непоносимост може да прочете тук, информацията е на български език.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.