Хранителни добавки, Чревно здраве

КАК ДА ИЗБЕРА ПРОБИОТИК?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 4 мин.

Някои важни факти

  • Вашето тяло се нуждае от полезни бактерии.
  • Нужно е да познавате различните щамове и за какво точно служат те.
  • Начинът, по който е произведен пробиотикът, който ще приемате е изключително важен.
  • Не всички пробиотици изискват хладилно съхранение.
  • Това, че пробиотикът има огромно количество живи култури (CFU ) не го прави задължително добър продукт.
  • Много малко пробиотици са изпитвани клинично.

Какво е пробиотик?

Пробиотик означава „ за живот“. Когато мислим за бактерии, обикновено първата асоциация е инфекция и болест. Истината обаче е, че тялото ви е дом на трилиони микроорганизми, които са от съществено значение за здравето. В тялото ни има приблизително 7 чужди клетки към 1 човешка клетка и общо те съставляват между 2 и 4 кг от общото ни телесно тегло.

Пробиотиците са живите бактерии и дрожди, които живеят в човешкото тяло и поддържат здравето на храносмилателната ни система, спомагат унищожението на болестотворни микроорганизми и произвеждат някои витамини.

Пробиотиците са особено нужни след прием на антибиотик, тъй като тези лекарства унищожават както болестоворните, така и полезните за тялото ни бактерии. Когато част от полезната бактериална флора бъде елиминирана се провокират условия, в които  болестотворната да процъфтява. Това може да доведе до развитието на проблеми в храносмилателния тракт, кожата, влагалището, имунната ни система и много други.

Пробиотиците могат да се приемат през различни ферментирали храни като кисело мляко, кисело зеле, кефир, комбуча и други или под формата на хранителна добавка.

Не бива да се бъркат с пребиотици – специфични фибри, които служат за храна на бактериите, разположени в червата. Намират се в храни като банани, суров лук и чесън, цикория, земна ябълка, аспержи и други. Под формата на хранителни добавки се срещат под формата на инулин, фрукто-олигозахариди или галакто-олигозахариди.

За какво са полезни пробиотиците?

Наличието на здравословна флора в червата допринася за добро общо състояние, храносмилане, настроение и дори красота.

Последните проучвания сочат, че между мозъка и стомашно-чревния тракт има непрекъсната комуникация. Здравето на нашите черва може да допринесе освен за прекрасно храносмилане също и за добро настроение и липса на депресия.

Освен това кожата ни също се облагодетелства от здравето на стомашно – чревния тракт като изглежда гладка, с прекрасен цвят и тонус.

Не забравяйте, че над 70% от имунната система е разположена в червата, така че здравето на червата ви предполага оптимално функционираща имунна система.

Какво трябва да знаете, когато избирате пробиотична добавка?

  • Когато избирате пробиотична добавка ето какво има значение: има ли добавката щамове, които ще помогнат точно за вашето състояние и оплаквания. Броят на бактериите е важен, но не като обозначен такъв на опаковката под формата на CFU при чуждите добавки и обявени в милиарди при българските, а колко от тази бройка стига жива в червата ви – способна да се засели и колонизира, за да извършва функциите си.

  • Няма никакво значение дали добавката е събрала всички най-добри щамове в света, ако те не оцелеят през стомашната киселина и жлъчния сок. Така, че след като изберете добавка, която съдържа щамовете, които търсите се запознайте с това как се произвежда.

  • Има течни пробиотици, такива в таблетки, капсули или прахчета за разтваряне. Под каква форма ще ги приемате няма особено значение. Важното е, че вашият пробиотик трябва да може да предостави максимално висока доза от живи култури, които да оцелеят през стомашната киселина и жлъчен сок до чревния тракт.

  • Изследванията показват, че 80–99% от традиционните незащитени живи пробиотични клетки ще бъдат убити от солната киселина в стомаха и отделянето на жлъчка от жлъчния мехур, преди да достигнат до червата. Ето защо начинът на производство на пробиотика, който сте избрали е толкова важен. Трябва да сте наясно как производителя гарантира, че бактериите ще достигнат до червата ви без да бъдат унищожени от горепосочените възможни причини.

  • Микрокапсулацията е процес, който някои компании използват, за да „защитят“ пробиотиците от вредните ефекти на стомашната киселина. Някои методи на микро-капсулиране на пробиотични бактерии включват изсушаване чрез разпръскване, екструзия, емулсия и фаза разделяне, но изследванията показват, че нито един от тези докладвани методи не е довел до голям брой на жизнеспособни пробиотични бактерии с дълъг срок на годност на рафта за самия продукт. Производствен процес, при който пробиотикът е покрит с кисела защита е тестван и се смята, че защитава живите култури от вредното въздействие на стомашната киселина и жлъчката.

  • Информирайте се добре относно начина на производство, защото той е критичен за действието на добавката. Очевидно не е лесно да се докаже колко милиарда от живи бактерии всъщност оцеляват през сомашната киселина и жлъчката. Тестването е много сложен процес и за това много малко компании за пробиотици правят необходимото изпитване, за да докажат че техния продукт всъщност прави това, което твърдят.

  • Ако пробиотикът не е тестван, всъщност твърдението е предположение. Компания, която произвежда пробиотични продукти, без да ги тества, не може да знае колко живи култури оцеляват в червата и те наистина просто предполагат дозировката на продукта си. Ето защо в някои добавки се съдържат огромни количества бактерии с надеждата, че при храносмилателния процес ще оцелеят достатъчно, за да донесат някаква полза.

  • Не всички пробиотици изискват храдилно съхранение. Всъщност, много от тези, които изискват охлаждане е вероятно да бъдат по-малко активни и да имат по-малък шанс да оцелеят при пътуването през стомашната киселина.

 

Пробиотичните бактерии имат четирифазен жизнен цикъл

 

  1. Фаза на задръжка – в началото бактериите се приспособяват към средата без да се размножават за няколко часа. Въпреки, че в тази фаза не се извършва клетъчно делене се прави подготовка за такова.

  2. Фаза на растеж – бактериите се размножават при максимална възможна скорост в геометрична прогресия. В тази фаза те използват много хранителни вещества и генериран много отпадъчни продукти от процеса на делене               ( киселини и други).

  3. Статична фаза – деленето спира и кривата на растеж преминава в хоризонтална линия, защото голяма част от наличните хранителни вещества са били използвани.

  4. Фаза на отмиране – поради изчерпване на хранителните вещества и натрупване на отпадни продукти част от клетките измират непрекъснато.

 

Пробиотиците се продават буквално и в четирите фази. Тези във фазата на задръжка обикновено не изискват охлаждане, тъй като те не растат или консумират хранителни вещества, а само се адаптират към средата си в спящ етап. Живите бактерии, които са във фазата на растежа, обикновено изискват охлаждане защото те са опаковани с хранителен източник (напр. прости захари) и вече са започнали да растат.

Целта на охлаждането е да забави метаболизма им, така че да не консумират всичката си храна, докато са на рафта и чакат да бъдат закупени. Пробиотиците, които не изискват охлаждане, имат по-дълъг срок на годност. Когато избирате цялостен пробиотик, трябва да търсите такъв, който най-добре адресира здравословни проблеми, с които вие или членовете на вашето семейство се сблъсквате. Всеки отделен пробиотичен щам предлага специфични предимства.

Общо взето, повечето щамове помагат за насърчаване на здравословното храносмилане и работят за укрепване на имунната ви система. Те спомагат за растежа на колонии от полезни бактерии, които се борят с болестотворни бактерии и други микроби. Някои видове са по-добри за общите здравословни състояния – психично здраве, облекчаване на стреса, храносмилателни проблеми, женско здраве, детско здраве и други.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.