Витамини и минерали, Хранителни добавки

ВИТАМИН А

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 7 мин.
ретинол

Витамин А

Витамин А е мастноразтворим витамин, който участва в регулирането на растежа и специализацията (диференциацията) на почти всички клетки в човешкото тяло. Витамин А има важна роля в ембрионалното развитие, образуването на органи по време на развитието на плода, нормалните имунни функции и развитието на очите и зрението.

Витамин А е общ термин, който се отнася до мастноразтворими съединения, открити като витамин А (ретинол) в животински продукти и като провитамин А каротеноиди в плодовете и зеленчуците. Трите активни форми на витамин А в организма са ретинол, ретинал и ретиноева киселина.

Дефицитът на витамин А е основна причина за предотвратима слепота в света. Той е най -разпространен сред деца и жени в детеродна възраст. Дефицитът на витамин А е свързан с повишена чувствителност към инфекции, както и към заболявания на щитовидната жлеза и кожата.

Има две форми, в които може да съществува витамин А: растителни форми и животински форми. Растителната форма се състои от колекция от съединения, известни като „каротеноиди“, а животинската форма е известна като ретинол.

Хората не се нуждаят от растителната форма (каротеноиди), но се нуждаят от животинската форма (ретинол). Много е важно да знаем, че човешкото тяло може да превръща каротеноидите в ретинол, стига тялото да функционира оптимално.

Говорейки за каротеноиди трябва да знаем, че съществуват над 600 различни каротеноиди и не всички от тях действат като витамин А. Например, лутеинът и зеаксантинът помагат да ни предпазят от слепота с напредване на възрастта, но не действат като витамин А в организма. Ликопенът е друг каротеноид, който може да ни предпази от рак на простатата и сърдечни заболявания, но отново не действа като витамин А в организма.

Само 10% от каротеноидите действат като витамин А и тези каротеноиди се наричат ​​„провитамин А каротеноиди“. „Про“ означава, че тялото може да ги превърне в ретинол (активната форма на витамин А).

 

Взаимодействия с други хранителни вещества

Цинк

Смята се, че дефицитът на цинк пречи на метаболизма на витамин А по няколко начина :

  • дефицитът на цинк води до намален синтез на ретинол-свързващ протеин (RBP), който транспортира ретинола през циркулацията до периферните тъкани и предпазва организма от потенциал токсичност на ретинол;
  • дефицитът на цинк води до намалена активност на ензима, който освобождава ретинола от неговата форма на съхранение, ретинил палмитат, в черния дроб;
  • цинкът е необходим за ензима, който превръща ретинола в ретината

Последиците за здравето от дефицита на цинк върху хранителния статус на витамин А при хората тепърва ще бъдат дефинирани.

Желязо

Дефицитът на витамин А често е съпроводен с недостиг на желязо и може да изостри желязодефицитната анемия, като промени метаболизма на желязото. Добавката на витамин А има благоприятен ефект при желязодефицитна анемия и подобрява хранителния статус на желязото при деца и бременни жени според няколко проучвания. Комбинацията от допълнителен витамин А и желязо изглежда намалява анемията по-ефективно от набавянето само на желязо или витамин А поотделно. Освен това, проучвания при плъхове показват, че дефицитът на желязо променя плазмените и чернодробните нива на витамин А.

Взаимодействия с лекарства

Хроничната консумация на алкохол води до изчерпване на чернодробните запаси от витамин А и може да допринесе за увреждане на черния дроб, причинено от алкохол (цироза). Оралните контрацептиви, които съдържат естроген и прогестин, увеличават синтеза на ретинол свързващ протеин  в черния дроб, увеличавайки износа на целия транс-ретинол/ретинол свързващ протеин комплекс в кръвообращението. Не се знае дали това увеличава хранителните нужди на витамин А. Също така, употребата на лекарства за понижаване на холестерола могат да повлияят на усвояването на мастноразтворимите витамини, включително витамин А. Приемът на големи дози витамин А може да намали абсорбцията на витамин К.

 

Топ 10 ползи на витамин А

 

  1. Здраве на очите

Витамин А помага за подобряване на зрението, поддържа очите влажни, сигнализира на мозъка, че е на дневна светлина и дори помага за подобряване на нощното виждане.

  1. Подкрепя имунитета

Друга интересна функция на витамин А е, че поддържа малките косъмчета, подредени в гърлото и белите дробове, които улавят всички боклуци и малки микроби, които вдишвате и издишвате.

Едно проучване установява, че дефицитът на витамин А е свързан с отслабена имунна функция.

Друго проучване установява, че само чрез добавянето на витамин А на деца, над 340 милиона долара медицински разходи могат да бъдат намалени поради медицински състояния.

В допълнение, преглед на Cochrane на осем рандомизирани контролирани проучвания за лечение с витамин А за деца с морбили установява, че 200 000 IU витамин А на всеки два последователни дни намаляват смъртността от морбили при деца под 2 години и смъртността поради пневмония при деца.

  1. Намалява възпалението

Едно от най -големите предимства на витамин А е способността му да действа като антиоксидант в организма, като помага за намаляване на оксидативния стрес и възпалението. И тъй като възпалението е в основата на всички хронични заболявания, поддържането на адекватни нива на витамин А може да помогне за предотвратяване на рак, сърдечни заболявания, диабет и невродегенеративни заболявания.

  1. Здрава кожа

Витамин А често се предписва от дерматолози за борба с акне, бръчки и различни кожни заболявания. Няколко проучвания показват, че ретиноидите могат да бъдат терапевтични за кожни състояния като псориазис, екзема и акне.

  1. Защита от рак

Все по -голям брой изследвания в момента демонстрират силните връзки между храната, която консумираме и риска от развитие на рак.

Според преглед, публикуван в BioMed Research International, е доказано, че ретиноидите блокират растежа на клетки от рак на кожата, пикочния мехур, гърдата, простатата и белия дроб при in vitro проучвания.

Но преди да да посегнете към добавките с витамин А, оценете факта, че най -добрият начин да си набавите витамин А е от хранителни източници.

  1. Здраве на костите

Всички знаем, че здравето на костите изисква хранителни вещества като калций, магнезий, витамин Д и витамин К2.

Но знаете ли, че витамин А играе решаваща роля за здравето на костите?

Постигането на правилния баланс на витамин А е от съществено значение, тъй като както излишъкът, така и дефицитът на този важен витамин са свързани с нарушено здраве на костите.

Едно проучване, проведено в Института по геронтология и гериатрия на Университета в Перуджа в Италия, дори установява, че плазмените нива на ретинол са значително по -ниски при възрастни жени с остеопороза в сравнение с контролната група. Резултатите показват също, че ниските нива на ретинол са свързани с намалена костна минерална плътност в бедрената кост.

  1. Намаляване на холестерола

Животински модел установява, че общия холестерол е намален при плъхове, на които е даден бета-каротин, растителната форма на витамин А, в продължение на шест седмици.

Друго проучване установява, че диетата с дефицит на витамин А ускорява атерогенезата, образуването на плака в артериите на мишки.

  1. Възпроизвеждане и развитие

Всички витамини са важни за човешкото здраве, но витамин А е от решаващо значение, когато става въпрос за правилен растеж и развитие през всички етапи от живота ни. По -специално, витамин А е един от най -добрите витамини за здравето на жените. Недостигът на витамин А е свързан с намалена имунна функция, по-висока заболеваемост и смъртност и по-голям риск от предаване на болест от майка на дете.

Американската педиатрична асоциация цитира витамин А като един от най -важните витамини по време на бременност и период на кърмене, особено по отношение на белодробната функция и съзряването.

  1. Здраве и ремонт на тъкани

Витамин А подпомага клетките в процес, известен като клетъчна диференциация. Това е неразделна част от заздравяването на рани, тъй като за растежа на нова тъкан трябва да се случи клетъчно размножаване.

Витамин А също помага за намаляване на риска от инфекция на раната, тъй като е от съществено значение за правилното функциониране на имунната система, а хранителното вещество помага за справяне с възпалението, което възниква след раната.

  1. Предотвратяване на камъни в бъбреците

Бъбречните камъни се образуват, когато урината съдържа повече кристалообразуващи вещества като калций, оксалат и пикочна киселина. Изследванията показват, че витамин А помага за предотвратяване на камъни в бъбреците.

Едно проучване установява, че децата с дефицит на витамин А имат по -високи нива на калциево -оксалатни цистали в урината, което е повишен риск от образуване на камъни.

Признаци на дефицит на витамин А

Тъй като витамин А е от съществено значение за нормалното зрение, здравата кожа, имунитета, растежа и развитието на костите, можем да предположим, че дефицитите биха причинили проблеми с всички тези системи.

Хората с продължително малабсорбция на мазнини са по-податливи на развитие на дефицит на витамин А.

Хората със синдром на пропускливото черво, цьолиакия, автоимунни заболявания, възпалителни заболявания на червата, панкреатични разстройства или алкохолна зависимост са изложени на по -висок риск от дефицит.

Някои от най -честите симптоми на дефицит на витамин А включват:

  • Ксерофталмия (сухота на конюнктивата и роговицата)
  • Нощна слепота
  • Петна на Бито (натрупване на кератин върху конюнктивата)
  • Сухи устни
  • Дебела или люспеста кожа
  • Нарушен имунитет
  • Забавен растеж при деца

 

Храни, богати на витамин А

 

Първо, не забравяйте, че има два източника на витамин А: растителна форма (каротеноиди) и животинска форма (ретинол).

Каротиноидите са цветни! Това означава, че храни с ярки цветове като червено, оранжево или жълто ще имат провитамин А. Зелените храни също имат изобилие от витамин А. Зеленият цвят идва от хлорофила, който позволява на растенията да получават енергия от слънцето. Това е и причината листата да придобият цвят през есента. По принцип всички тези нюанси на червено, оранжево и жълто са каротеноиди. И тъй като хлорофилът се разгражда, той разкрива другите цветове, които са присъствали през цялото време. Така че, за да получим витамин А от растенията, трябва да ядем червени, оранжеви, жълти и зелени зеленчуци.

Когато животните ядат всички тези зеленчуци, витамин А се съхранява основно в черния им дроб. При нас се случва същото и ние съхраняваме витамин А в черния си дроб, както рибите, кравите, пилетата и всички други животни.

Така че, най-добрият източник на витамин А от животински форми е черният дроб. Това е едно от предимствата на маслото от черен дроб на треска например.

Освен черния дроб, единственият добър източник на витамин А от животински храни са млякото и яйцата.

Може би си мислите, че можем да получим витамин А от растителни храни и животински храни еднакво добре. Но ето нещо: имаме нужда от животинската форма, ретинол. Не се нуждаем от растителна форма, каротеноиди. Така че, когато получаваме витамин А от растителна храна, всичко се свежда до това колко сме добри в превръщането на каротеноидите в ретинол.

Получаването на витамин А от растителна храна е наистина трудно като тук обръщам особено внимание на хората, които не консумират животински продукти.

Ето няколко неща, които могат да попречат на преобразуването:

  • Фибри
  • Паразити
  • Токсични метали (живак и олово)
  • Дефицит на желязо
  • Дефицит на цинк
  • Дефицит на протеини
  • Хипотиреоидизъм
  • Молекули на оксидативен стрес от други заболявания

Как може да си набавим така нужния витамин А :

  • Хапвайте телешки черен дроб поне веднъж в седмицата.
  • Ако толерирате яйца, яжте до три всеки ден, но избирайте по възможност яйца от пасищни кокошки.
  • Ако толерирате млечни продукти консумирайте няколко пъти седмично, особено качествено масло.
  • Консумирайте червени, оранжеви, жълти и зелени зеленчуци всеки ден.
  • Не отивайте в крайностите ( прекалено малко или прекалено много ) с употребата на мазнини и избирайте разумно качествените и противовъзпалителни такива.

Хранителна добавка с Витамин А

Допълването на витамин А чрез хранителна добавка е опция, която може да бъде обмислена в индивидуалния случай. Но първо започнете с тестване ако е възможно,  защото е възможно ако не работите със специалист и не е опрделена имено вашата терапевтична доза, да се наблюдава токсичност.

Витамин А се измерва в „международни единици“ или IU.

Ако ще добавяте сами без да работите с терапевт, тогава приемайте 3 000 IU на ден или 10 000 IU два пъти седмично за не повече от месец.

Имайте предвид, че витамин А е мастноразтворим витамин и следователно трябва да се консумира с мазнини, за да има оптимално усвояване.

Ако приемате повече, трябва да работите с опитен терапевт и да се уверите, че всички други хранителни вещества са адекватни, за да се избегнат дисбаланси (като витамин Д, Е и К).

Токсичност и предпазни мерки за витамин А

Витамин А със сигурност има и тъмна страна, като всяко нещо.

Твърде много витамин А може да навреди на костите ви, особено ако имате недостиг на витамин Д!

И докато витамин А е важен за човешкото развитие, токсичността може да доведе до вродени дефекти.

Допълнителните симптоми на токсичност на витамин А включват:

  • Умора
  • Косопад
  • Разстроен стомах, гадене и повръщане
  • Суха, лющеща се, сърбяща кожа
  • Напукани устни
  • Главоболие

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.