Детско здраве, Тийнейджъри, Чревно здраве

ДЕТЕТО МИ ИМА ЛИ ЧУВСТВИТЕЛНОСТ КЪМ ГЛУТЕН?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 7 мин.

Каква е разликата между чувствителност към глутен и цьолиакия?

Цьолиакия

Цьолиакията е  автоимунно заболяване, което уврежда лигавицата на тънките черва и може да доведе до малабсорбция на хранителни вещества. Има множество симптоми и може да бъде диагностицирана с кръвни изследвания и биопсия на тънките черва. Биопсията може да се направи, ако се подозира  цьолиакия, но тя няма да покаже нередности при чувствителност към глутен. Както при други автоимунни заболявания, хората с цьолиакия могат да имат периоди на обостряне на симптомите или ремисия, когато се наблюдава отсъствие на симптомите.

Алергията към пшеница е отговор на имунната система към протеините в пшеницата. Когато човек има хранителна алергия към пшеницата, имунната система вижда протеините в пшеницата като нашественици и инициира алергична реакция. Това може да доведе до уртикария, подуване на устните и гърлото и в крайни случаи до анафилаксия (тежка алергична реакция).

Човек с алергия към пшеница може да е в състояние да приема глутен от не-пшенични източници, освен ако не страда от цьолиакия или чувствителност към глутен. Децата могат да надраснат алергия към пшеница, но при възрастните тя обикновено продължава цял живот.

Чувствителност към глутен

Чувствителността към глутен няма автоимунни или алергични маркери, които се наблюдават при цьолиакията и алергията към пшеница и не показва типичното увреждане на тънките черва, наблюдавано при цьолиакията.

Симптомите се развиват бавно (за два или повече дни) след излагане на глутен, а не бързо, както се наблюдава при алергия към пшеница. Това състояние е сравнително ново за света на медицината и поражда много противоречиви мнения относно своето съществуване и лабораторното му доказване. Към момента има направени клинични изпитвания, част от които твърдят, че чувствителността към глутен може да причинява симптоматика при хора, които доказано не страдат от цьолиакия, но точният принцип на действие се нуждае от допълнителни задълбочени изпитвания и анализи.

Има някои доказателства, че кръвните тестове – AGA-IgA и AGG-IgG могат да показват чувствителност към глутен. Въпреки това, в момента няма кръвен тест, който да е специфичен за чувствителността към глутен и да е приет като златен стандарт за тестване.

Алесио Фасано, водещ световен специалист в областта и ръководител на Центъра за изследвания на цьолиакия към Университета в Мериленд казва, че кръвните тестове AGA-IgA и AGA-IgG нямат конкретика. Фактът, че около половината пациенти с чувствителност към глутен са тествани отрицателно за тези антитела, прави тези два теста много по-малко полезни като тестове за чувствителност към глутен.

Хората с чувствителност към глутен имат по-лека форма на чревно възпаление при консумация на глутен.

Въпреки, че има по-малко изследвания за чувствителността към глутен, отколкото за цьолиакията, клиничната картина на чувствителността към глутен често се проявява като цьолиакия, но в по-мека форма.

При повечето деца с чувствителност към глутен признаците, симптомите и последствията не са толкова тежки, колкото при цьолиакия. Изключение правят деца с аутизъм, които имат невровъзпаление, съчетано с възпаление на храносмилателния тракт.

 

Признаци и симптоми на чувствителност към глутен при деца

Най-честите проявления включват :

  • Екзема или кожен обрив
  • Възбуда и промени в настроението
  • Необяснимо нисък ръст, трудно наддаване на тегло или забавен пубертет
  • Болка в ставите или слаби и чупливи кости
  • Главоболие
  • Анемия
  • Умора и раздразнителност
  • Стомашно-чревни симптоми като диария, подуване на корема, болки в стомаха, намален апетит или дълготраен запек
  • Обезцветяване на зъбите и промени в зъбния емайл

В случай на цьолиакия, кърмачетата обикновено имат диария, коремни спазми, подуване на корема, раздразнителност, загуба на мускулна маса и забавяне на растежа. Тези симптоми обикновено се появяват след въвеждането на глутен, съдържащи зърнени храни в диетата им.

Децата със специални нужди или забавяне в развитието, които имат ограничени словесни умения често не са в състояние да съобщят, че изпитват болки в корема.

Признаците на коремна болка, предизвикана от чувствителност към глутен при тези дечица може да включват:

  • подпиране на корема върху ръката или крака на родителя
  • натискане на крайника на родителя в корема
  • навеждане на корема над дивана или рамото на стола
  • нужда да легнат по корем, особено на хладен под с плочки.

Ако се диагностицира чувствителност към глутен, обикновено се препоръчва детето да започне диета без глутен.

 

Кои са най-честите дефицити на хранителни вещества, свързани с чувствителност към глутен?

Оставени без лечение деца с чувствителност към глутен развиват малабсорбция на витамини и минерали, които нормално се абсорбират в тънките черва. Най-честите дефицити, свързани с чувствителността към глутен, са витамини от група В, по-специално фолиева киселина, рибофлавин (витамин В2) и витамин В12 и  мастноразтворими витамини A, D, E и K. Минерални дефицити, свързани с чувствителността към глутен включват калций, желязо, магнезий и други.

 

Как да разбера лабораторните тестове?

Кръвни тестове

Преди да се диагностицира чувствителност към глутен, трябва да се изключи цьолиакия. Обикновено лекарите използват панел от кръвни изследвания, за да търсят антителата, които показват състоянието. Един от обичайните тестове е антитела срещу тъканна трансглутаминаза (tTG-IgA). Според Фондацията за цьолиакиця в САЩ, чувствителността на този тест е положителен при около 98% от хората, страдащи от цьолиакия и консумират храни, съдържащи глутен и отрицателен при около 95 % от хората, които нямат цьолиакия.

За деца на възраст около 2 години и по-малки, тестването обикновено включва антителата срещу деамидирани глиадинови пептиди (аnti-DGP).

Тестът за антитела ендомизиум IgG+IgA обикновено се прави при хора, които са трудни за диагностициране с цьолиакия. Не е толкова чувствителен като tTG-IgA теста и е значително по-скъп.

Вашият лекуващ лекар най-добре ще определи и назначи съответните кръвни изследвания в търсене на причината за оплакванията при всеки индивидуален случай.

Генетични изследвания

В процеса на диагностика, вашият лекар може да препоръча генетично изследване на човешки левкоцитни антигени (HLA-DQ2 и HLA-DQ8). Това  изследване може да се използва и за отричане на цьолиакия като причина за симптомите.

 

Няколко съвета към родителите, на които им се налага да въведат безглутеново хранене при децата си


Не бързайте да се притеснявате относно предстоящата промяна. Първоначално винаги изниква въпроса „Сега какво ще яде детето?“ или „Как ще се справим?“

Не забравяйте, че прясното месо и риба,  зеленчуците, плодовете, млечните продукти, яйцата, ядките и бобовите растения са 100% естествено без глутен, както и много зърнени култури като царевица, ориз, сорго, безглутенов овес, просо, амарант, киноа, елда и други.  Когато планирате храненията, започнете с тези елементи като в идеалния варинт, избирайте сезонни продукти, произведени на вашата георгафска ширина.

Експериментирайте с безглутеновите зърна и брашна, произведени от тях. Освен, че са с високо съдържание на протеини и фибри, тези зърна съдържат микроелементи като магнезий, фосфор, манган, калий, цинк, желязо, фолат, тиамин, мед и рибофлавин. Избягвайте овеса в началото. Овесът дори безглутеновият съдържа протеин, наречен авенин, който е структурно подобен на глутен. След като детето ви спазва диета без глутен и симптомите му са отзвучали (обикновено между 6-18 месеца) се консултирайте с вашия лекар или терапевт за постепенно въвеждане на овес без глутен в диетата на вашето дете.

Имайте предвид, че това трябва да се извършва постепенно, тъй като високия прием на фибри може да причини запек първоначално.

Не забравяйте за кръстосаната замърсеност и помислете добре за избора си на месо. Конвенционално отглежданите животни в съвременния свят се хранят основно със зърна, голяма част от които съдържащи глутен. Би било чудесно ако имате възможност да избирате месо от пасищно отглеждани животни, дивеч и дива риба.

Четете добре етикетите на всичко, което купувате относно съдържание на глутен в преработени храни. Предварително опакованите и “готови” артикули често съдържат добавки за увеличаване на срока на годност и тези добавки могат да съдържат глутен. Готови сосове (включително соев сос, който се произвежда соя и пшеница) и миксовете от подправки също могат да съдържат глутен.

Глутенът също може да се добави към някои продукти, като например барчета за закуска за повишаване съдържанието на протеини. Дори супите могат да имат глутен, поради сгъстяващата му функция.

Просто трябва добре да се информирате от етикета или ако се храните в ресторант, да разпитате добре сервитьора  относно избора си.

Запълнете възможните пропуски на хранителните вещества.

 

Защо преминаването на хранене без глутен в началото може да предизвика запек?

Ако преминете на режим на хранете без глутен, запълнете зърнените храни с такива, които не съдържат глутен, но са с високо съдържание на фибри.

Често срещан страничен ефект от безглутенова диета е запек. Много продукти без глутен използват заместители с ниско съдържание на фибри като оризово, царевично, тапиока и картофено брашно вместо пшенично, а по-ниското им съдържание на фибри може да не е достатъчно, за да поддържа редовното изхождане, както при дете, така и при възрастен индивид. Потърсете други алтернативи с високо съдържание на фибри, без глутен като боб, амарант, киноа, нахут и просо. Имайте предвид, че децата трябва да се стремят към 20-30 грама фибри на ден в зависимост от възрастта.

 

Какво да правя, когато поканят детето на гости или празник?

Веднъж след като е потвърдено, че вашето дете ще трябва да се храни без глутен, едно от най-сложните неща са всички партита, рожденни дни и други поводи, на които ще ви се струва, че се е стоварил целия глутен на света.

Разговаряйте с детето и го подгответе емоционално за ситуации, в които то ще вижда много храни с глутен и няма да може да ги опита. Това е сериозно предизвикателство, особено с по-малките деца, но с усилия и разговори ще се справите.

Говорете с домакина на партито и изпратете лакомства, подобни на тези, които се сервират. Разбира се, това не винаги ще бъде възможно, но направете максимума, който ситуацията позволява.

Първоночално детето ви може да се смути, че трябва да се храни по различен начин от връстниците си или дори да поиска да пропусне събитието, но това няма да продължи дълго. За щастие, децата са устойчиви и техните съученици и приятели ще ви изненадат с приемането и подкрепата си.

 

Какво ще правя с храненето в детската градина или училището?

Посещението на училище или детска градина и храненето там, също може да бъде предизвикателно първоначално. Но, моля ви не унивайте!

Разговаряйте с учителите и възпитателите относно храненето, което се налага и заедно намерете правилния подход за справяне със ситуацията. Може да се наложи вие да приготвяте кутия с обяд на детето и първоначално има вероятност това да ви създава стрес и напрежение, но в интернет има толкова много информация, различни рецепти и съвети, както и групи за взаимопомощ, които ще ви помогнат да се справите.

Запомнете, че не сте сами, защото има много хора, които преминават през тази промяна. Дайте си време и търпение, за да изградите правилните си навици относно безглутеновото хранене, защото това е наистина голяма промяна, която изисква разбиране и толерантност.

А, когато пътуваме?

Бъдете подготвени за кратки и дълги пътувания. Ядки, кисело мляко, барове с безглутенова гранола, моркови и краставици на пръчици, банани или други нарязани плодове, домашно приготвен сандвич (с хляб без глутен) или основно ястие са варианти, с които да се подготвите ако ще изкарате деня на вън и не сте сигурни дали ще има къде и с какво да нахраните детето. Имайте в предвид, че често на места, предназначени за увеселение е трудно да се намери храна различна от сандвичи, пици и сладки храни, така че е добре винаги да сте подготвени.

Без глутен, не винаги означава здравословно!

Въпреки, че хранителните компании със сигурност постигнаха огромен напредък във вкуса, текстурата и разнообразието, когато става въпрос за безглутенови опции, трябва да знаете два големи проблема.

Първо, безглутеновите хранителни продукти са склонни да са с много високи гликемични съставки (причиняващи скокове на кръвната захар) поради употребата на оризово, тапиока, картофено и царевично брашно и нишестета, които съставляват основата на смесените безглутенови брашна.

Не се успокоявайте, че кафявите оризови тестени изделия са по-здравословни от тези, приготвени с бял ориз. Те може да са смес от малко фибри, много захар и някои не толкова приятни свързващи вещества като ксантанова гума.

Относно безглутеновия хляб – дори да се твърди, че е многозърнест или е направен с пълнозърнести храни, консумирайте хляб възможно най-рядко поне в началото. Четете внимателно етикета на готовия хляб и следете съставките.

Безглутеновият хляб е възможно да бъде много скъп. Може би е добра идея да експериментирате в приготвянето на домашен такъв с контролирани от вас съставки. Като цяло бъдете готови да похарчите доста повече в магазина, ако вашата диета се върти около готови безглутенови хранителни продукти.

Не забравяйте да четете добре екитетите им, защото и тази индустрия има своите слабости и знака „без глутен“ не винаги означава здравословно!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.