Женско здраве, Мъжко здраве

ГРИПЕН СЕЗОН, КАК ДА СЕ ПОДГОТВЯ?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 8 мин.

Статегии за подготовка при грипен сезон

 Има много ефективни стратегии за борба с грипа, които са базирани на доказателства, достъпни и икономически осъществими, но следващите заслужават специално внимание.

  1. Витамин Д3

Витамин Д3 оглавява списъка поради способността му да произвежда антивирусни пептиди (например кателицидин), които директно унищожават нашествените организми. Витамин Д пречи на макрофагите да отделят цитокини и хемокини.

Какво казва науката?

  • Едно проучване от 2008 г. установява, че приемането на витамин Д3 чрез хранителна добавка от 1200 IU (интернационални единици) при ученици, намалява риска от инфлуенца тип А (грип) с 42 %.
  • В друго проучванена възрастни с нива на витамин D3 в кръвта от 38 ng / ml или повече се радват на два пъти по-малко остри вирусни респираторни инфекции.
  • Преглед на 73 кохортни проучвания относно 850 000 души, публикувани през 2014 г., установява, че възрастни индивиди с по-ниски нива на витамин Д са съответно с 35% повишен риск от смърт от сърдечно-съдово заболяване, 14% по-висок рист от смъртност вследствие на рак и 35% по-висок риск от смърт от всички причини.
  • Хората с най-ниски нива на витамин Д са имали с 90% по-голям риск от смъртност за всички причини в сравнение с най-високите нива на витамин Д.
  • Голямо шведско кохортно проучване установява, че смъртността сред хората, избягващи излагане на слънце е два пъти по-висока в сравнение с групата с най-висока експозиция на слънце.
  • Едно проучване твърди, че ако всички канадци постигнат 25 (OH) D кръвни нива> 100 nmol / L, то преждевременната смърт в Канада, ще бъде намалена с 23 000 случая годишно.

 

Кой е най-добрият източник?

Безспорно това е слънцето. Има теория, която гласи, че причината за повишеното разпространение на грип и настинки през зимния период е намаленото ни излагане на слънце, което води до спад в нивата на витамин Д. Най-добре е да получите този витамин от разумно излагане на слънце, но ако това не е възможно, хранителна добавка Д3 може да бъде използвана само срещу стотинки на ден.

Как да разбера имам ли дефицит?

Единственият начин за точно определяне нивото на Д3 е с кръвен тест. Препоръчително е минимум веднъж в годината всеки човек да проверява състоянието му лабораторно.

Какви са “оптималните” нива на витамин Д?

Една експертна група от 48 водещи лекари, изследователи и учени в света са анализирали този въпрос, като консенсусът, до който стигат е препоръка за всички възрасти да се стремят да постигнат кръвно ниво на витамин Д или 25 (OH) D между 100-150 nmol/L  или 40-60 ng/ml.

Не чакайте да стигнете до заболяване, за да оптимизирате нивата си на витамин Д, проверете нивата му и ако има нужда от действие – направете го.

 

  1. Пробиотици

Милиардите микроорганизми, които се намират в храносмилателния тракт, съставляват 70 до 80 % от вашата имунна система. Практики като злоупотреба с антибиотична употреба, стандартната диета на модерния свят и днешните хронично високи нива на стрес, оказват мощно влияние върху човешкия микробиом. Следователно пробиотиците могат да дадат силен тласък на вашата имунна функция.

Какво казва науката?

  • Китайски изследователи откриват, че пробиотиците намаляват честотата и продължителността на инфекции на дихателните пътища при малки деца.
  • В друго проучване е показано, че ежедневната пробиотична добавка намалява температурата, ринореята, кашлицата и пропуснатите учебни дни за деца на възраст от три до пет години.
  • Възрастните показват подобни ползи – тези, които приемат добавки, съдържащи пробиотик, демонстрират по-малко тежки настинки.
  • Проучване от 2018 г. затвърждава, че приема на комбинирана пробиотична добавка може да редуцира възникването на заболявания на горните дихателни пътища.

 

Кой е най-добрият източник?

Най-изобилните и активни пробиотици идват от пълноценни храни като сурово кисело зеле, различни туршии, кисело мляко, кефир, квас и други традиционно ферментирали храни.

Макар и по-малко мощни, пробиотичните добавки са друг вариант за прием.

Има продукт, наречен бета глюкан, който в изследвания показва, че е способен да намалява честотата и тежестта на настинките и грипа.

 

  1. Зелен чай

Ако почувствате, че настивате, пригответе си хубава чаша зелен чай. Зеленият чай е богат на катехини и е показано, че подобрява функцията на Т клетките, както и че пречи на репликацията на грипния вирус чрез инхибиране на невраминидаза и хемаглутинин.

Прекомерната употреба на зелен чай може да даде отрицателни резултати. Проучване е доказало чувствителността на раковите клетки към прооксидантната активност на зеления чай.

Какво казва науката?

  • Японско проучване от 2011 г. установиява, че децата, които консумират една до пет чаши зелен чай на ден, имат по-ниска чувствителност към грип. EGCG (епигалокатехин-3-галат) в зеления чай е мощен антиоксидант, предлагащ множество ползи за здравето на мозък, сърце, кости, очи и други части на тялото.

Едно от полезните съединения, открити в зеления чай, има мощна способност да увеличава броя на “регулаторните Т-клетки”, които играят ключова роля в имунната функция и потискането на автоимунните заболявания, сочат нови изследвания в Института Линус Полинг в Орегонския държавен университет от 2011 г.

Кой е най-добрият източник?

Препоръчително е да консумирате зеления си чай от Япония вместо от Китай, за да сведете до минимум нивата на промишлени замърсители, като олово.

 

  1. Черен бъз

Следващата знаменитост в превенцията на грип е бъзът. Иначе известен като Sambucus Nigra, черният бъз е малък, богат на антиоксиданти плод, срещан в Европа и Северна Америка. Често се консумира като конфитюр, вино или сок. За лечебни ползи екстрактът от бъз се предлага на пазара под формата на таблетки или сироп, както и произведен по традиционни домашни рецепти.

Какво казва науката?

  • Норвежко проучване показва, че страдащите от грип, които приемат 15 ml екстракт от бъз четири пъти на ден в продължение на пет дни, се възстановяват четири дни по-рано и изискват по-малко „спасителни лекарства“ от плацебо групата.
  • Проучване от 2016 г., фокусирано върху хора, често пътуващи със самолет, показва, че е установен значителен ефект върху продължителността на настинката и свързаните със студа симптоми. Пътуващите, използващи бъз от 10 дни преди пътуване до 4–5 дни след пристигането си в чужбина, средно преживяват 2 дни по-кратка продължителност на настинката и също забелязват бързо намаляване на симптомите на настинка.
  • Проучване от 2019 г. на университета в Сидни, Австралия, показва, че изследователите са използвали конвенционално отглеждан бъз, който е превърнат в серум за сок и е бил прилагани върху клетки преди, по време и след като са били заразени с грипния вирус. Фитохимикалите на сока от бъз се оказват ефективни при спиране на вируса, заразяващ клетките, но за изненада на изследователите, те били още по-ефективни при инхибиране на размножаването на вируса в по-късните етапи от цикъла на грипа, когато клетките вече са били заразени с вирусът.

„Това наблюдение беше доста изненадващо и доста значимо, тъй като блокирането на вирусен цикъл на няколко етапа има по-голям шанс да инхибира вирусната инфекция“, разказва д-р Петър Вълчев.

 

  1. Ехинацея

Не на последно място, ехинацея пурпурея има дълга история при респираторни инфекции. Изследванията подкрепят способността й да намалява както тежестта, така и продължителността на симптомите на грип. Корените на ехинацеята имат цитокин-модулиращи свойства.

Какво казва науката?

  • Чешки изследователи сравняват напитка с ехинацея с антивирусното лекарство Tamiflu (озелтамивир) и откриват,че двата агента са еднакво ефективни срещу грип, но ехинацеята предизвиква по-малко усложнения и нежелани ефекти.
  • Ехинацеята е доказано ефективна срещу птичия грип (H5N1, H7N7) и свинския такъв H1N1 (S-OIV).
  • Комбинацията от ехинацея и бъз е доказано ефективна при убиване на вируса на птичия грип (H9N2) в заразен пилешки ембрион.
  • През 2012 г. е публикуван доклад от най-голямото клинично изпитване до момента, което тества безопасността и ефикасността на ехинацеята и изследва съотношението риск – полза при дългосрочно лечение. Като цяло, резултатите от риска –  ползата от това клинично проучване предполагат, че може да се препоръча дългосрочно лечение с E. Purpurea за 4 месеца.

 

Кой е най-добрият източник?

Ехинацеята е станала популярна в Съединените щати като средство за лечение на обикновена настинка и билка за “усилване на имунната система”.

Повечето потребители обаче не са наясно, че продуктите, които купуват с етикет Echinacea, могат да бъдат биохимично различни, с вариативна клинична ефективност.

Това се дължи на взаимозаменяемата употреба на 3 вида ехинацея; използването на различни растителни части; различни методи на прибиране на реколтата, приготвяне и извличане и добавяне на екстракти от други растения.

В Германия, където билковите лекарства се използват широко и се заплащат от здравното осигуряване, беше създадена комисия (Комисия Е) за преглед на данните за билките и подкрепя само използването на корен от Echinacea pallida и Echinacea Purpurea за лечение на настинки и за укрепване имунната система.

Към днешна дата за ехинацеята са публикувани над 30 клинични проучвания. Въпреки че клиничните данни са ограничени, E. Purpurea може да намали тежестта на симптомите на обикновената настинка и може да намали броя на настинките, когато се приема профилактично, а екстрактът от корен на E. pallida може да намали продължителността на симптомите на обикновената настинка.

По-конфликтни данни съществуват около Echinacea angustifolia.  Въпреки че някои клинични данни предполагат, че тя може да намали тежестта на симптомите на обикновената настинка, други показват, че не може и в момента не е одобрена от Германската комисия.

In vitro проучвания на ефекта на Ехинацеята също демонстрират различия в ефикасността на хидрофилни и липофилни екстракти на отделни растителни части от всеки вид.

На база на тази информация, отново подчертавам колко важно е да четете добре етикетите на продуктите, които ви биват препоръчани или предписани, за да може всъщност да свършат работата си напълно безопасно.

  1. Витамин С

Като цяло, витамин С оказва много полезни ефекти върху клетъчните функции както на вродената, така и на адаптивната имунна система. Въпреки, че витамин С е мощен антиоксидант, защитаващ организма от ендогенни и екзогенни окислителни предизвикателства, вероятно действието му като кофактор на много биосинтетични и генни регулаторни ензими играе ключова роля в имуномодулиращите му ефекти.

Какво казва науката?

Изглежда, че витамин С може да предотвратява и лекува респираторни и системни инфекции, като засилва различните функции на имунните клетки. За профилактика на инфекцията се препоръчва диетични приема на витамин С, които осигуряват поне адекватни, ако не и наситени плазмени нива (т.е. 500–1000 мг на ден), които оптимизират нивата на клетките и тъканите. За разлика от тях, лечението на установени инфекции изисква значително по-високи (грам) дози на витамина, за да се компенсира повишеното търсене на метаболизма.

Епидемиологичните проучвания показват, че дефицита на витамин С все още е сравнително често срещан при западните популации, а дефицитът на витамин С е четвъртият водещ дефицит на хранителни вещества в Съединените щати.

Причините включват намален прием в комбинация с ограничени запаси на тяло. Повишените нужди възникват поради замърсяване на околната среда, тютюнопушене, борба с инфекции и заболявания с окислителни и възпалителни компоненти, например диабет тип 2 и т.н.

 

Кой е най-добрият източник?

Осигуряване на адекватен прием на витамин С чрез диетата или чрез добавка, особено в групи като възрастни хора или при лица, изложени на рискови фактори за недостатъчност на витамин С, се изисква за правилна имунна функция и устойчивост на инфекции. Как да изберете форма на Витамин С, разберете тук.

 

  1. Цинк

Липсата на цинк в диетата е свързана с дефекти в имунната система, особено в развитието на В лимфоцитите (главните функции на В клетките са да синтезират антитела срещу специфични антигени, да изпълняват ролята на професионални антиген представящи клетки и да се развиват в В клетки на паметта. В клетките са основен компонент на адаптивния имунен отговор). Въпреки това молекулните механизми, чрез които цинкът може да повлияе на имунната система в тези ситуации, остават неизвестни до съвсем скоро.

От друга страна, високият излишък на цинк провокира увреждане на имунната система, сравнимо с недостига на цинк. Ето защо, балансираните нива на цинк са от решаващо значение за защита срещу нахлуващи патогени, за защита на човешкото тяло от свръхреактивна имунна система, причиняваща автоимунни заболявания, хронични възпаления или алергии.

В тази връзка, цинкът може да се счита за вратар на имунната система, тъй като адекватната функция на почти всички имунни клетки е силно зависима от него.

Какво казва науката?

Проучване от 2019 г., направено от Cornall group прави първата ясна връзка между цинка и имунната система на човека. Екипът изследва ДНК на пациенти от пет несвързани семейства, които са засегнати от неизвестни дефекти на В клетки. Симптомите включват загуба на В клетки, ниски нива на антитела и кожни заболявания. Те откриват, че всички пациенти са засегнати от мутации в гена ZIP7, който кодира транспортер на клетъчна мембрана, отговорен за транспортирането на цинк (Zn2 +) от ендоплазмения ретикулум вътре в клетките в цитоплазмата.

Този проект обединява учени от отдела по медицина в областта на имунологията, раковата биология, клетъчната биология, образната диагностика и генетиката, за да изгради и изучи модели на човешката болест. Разработените инструменти отварят полето за изучаване на това как цинкът регулира други клетъчни процеси и как той въздейства по-широко в здравето и болестите.

Кой е най-добрият източник?

Хранителни източници – червено месо, за предпочитани от пасищно отглеждани животни, мекотели като стриди, раци, миди и скариди (често алерген, особено при  бременност, така че се уверете , че мидите са напълно приготвени, преди да ги ядете, за да сведете до минимум риска от хранително отравяне), бобови храни, различни семена, ядки, млечни храни, яйца и други.

Има ли разрушителни фактори за имунната функция?

Стресът (емоционален, токсичен и физически), недостатъчен сън, липса на физическа активност, токсини от околната среда, недостатъчен прием на вода, неправилните хранителни навици и злоупотребата с медикаменти са някои от най-големите фактори, които се отразяват на работата на имунната система.

Излишната диетична захар, глутен, изкуствени подсладители и други химически съставки могат да причинят хаос в имунната функция при някои хора.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.