Интересни факти

С КАКВО ЧЕРНИЯ ШОКОЛАД Е ПОЛЕЗЕН?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 4 мин.
черен шоколад

 

Консумирането на черен шоколад може да ни направи щастливи

Черният шоколад засилва производството на химикали, които се наричат ендорфини. Те ни карат да се чувстваме добре. Ендорфините се свързват с опиатни рецептори в мозъка, което води до чувство на еуфория.  Те също така намаляват болката и потискат негативните ефекти от стреса. Шоколадът е най-добрият хранителен източник на триптофан, аминокиселинен предшественик на серотонин, невротрансмитер на щастие и позитивно настроение. Този невротрансмитер е много подобен на тетрахидроканабинол, основният психоактивен компонент в марихуаната.  Тъмният шоколад съдържа също фенилетиламин, съединение, наречено „наркотик за любов“, тъй като създава мозъчна реакция, подобна на тази в резултат на влюбването.  Счита се, че теоброминът, свързано с кофеина съединение, което се съдържа в шоколада, прави шоколада лек афродизиак. И накрая, шоколадът повишава нивата на допамин, важен невротрансмитер, критичен за положителното настроение.

 

Черният шоколад подобрява кръвния поток към мозъка

Съединенията в тъмния шоколад засилват паметта, продължителността на вниманието, времето за реакция и уменията за решаване на проблеми чрез увеличаване на притока на кръв към мозъка.

Доказано е, че флавоноидите в шоколада подобряват кръвния поток към мозъка при малки и големи.

Проучване на медицинското училище в Харвард установи, че пиенето на две чаши горещ шоколад увеличава притока на кръв към мозъка за 2-3 часа. Този тласък на притока на кръв подобрява резултатите при тест за скорост на работна памет с 30%.

Увеличеният кръвен поток към мозъка може да помогне за предотвратяване на умствения спад при възрастните хора.

 

Антиоксидантите в шоколада, неутрализират увреди, нанесени от свободните радикали

Мозъкът ви използва много кислород, около 20% от общия прием на тялото. Това прави мозъка  силно податлив на увреждане от свободни радикали. Това са необвързани молекули кислород, които атакуват клетките по същия начин, по който кислородът атакува метала, причинявайки му ръжда. Ако сте виждали как парче ябълка или авокадо стават кафяви след нарязването им, значи сте наблюдавали свободни радикали в действие.

Бръчките, старческите петна и увреждането на кожата от слънцето са видими признаци на увреждане от свободните радикали.

Същият процес се случва и в мозъка. Антиоксидантите защитават мозъчните клетки, като неутрализират увреждането от свободните радикали и предотвратяват преждевременното стареене на мозъчните клетки. Какаото на прах съдържа повече антиоксиданти, отколкото други суперхрани като прах от асаи, боровинки и нар.

Когато се тества заедно с кафе и чай, напитка с какао на прах проявява по-голяма антиоксидантна активност от зеления чай, но по-малко от кафето.

 

Черният шоколад подобрява способността за учене, фокус и памет

Какаовите флавоноиди проникват и се натрупват в мозъчните области, участващи в ученето и паметта, особено в хипокампуса. Възрастните, които консумират храни с високо съдържание на флавоноиди, включително шоколад, постигат по-добри резултати при стандартизирани когнитивни тестове. Шоколадът съдържа и малко кофеин, известен усилвател на мозъка, който в ниски дози подобрява паметта, настроението и концентрацията.

 

Магнезият в черния шоколад облекчава стреса

Магнезият е основен минерал, който е толкова полезен при тревожност и стрес, че е наречен „валиумът на природата“. Той може да помогне за намаляване на стреса, като потиска освобождаването на стресовия хормон кортизол.

Получаването на повече магнезий във вашата диета може да подобри паметта, фокуса, настроението, съня и устойчивостта на стрес.

Магнезият до голяма степен липсва в диетите ни, но шоколадът съдържа значително количество от него.  Едно редче черен шоколад може да съдържа половината от дневните ви нужди от магнезий. Възможно е хората, които жадуват за шоколад всъщност да имат недостиг на магнезий.

 

Черният шоколад спомага за контрола над голямото желание за консумиране на определена храна

Шоколадът е една от най-желаните храни. Но отдаването на евтин, масово произвеждан млечен шоколад не намалява апетита , а всъщност го подхранва (захарта е в млечния шоколад).

От друга страна, висококачественият тъмен шоколад е изключително удовлетворяващ, така че би трябвало да откриете, че сте доволни да ядете по-малко от него.

Доказано е, че яденето на малко тъмен шоколад намалява желанието за нездравословна храна от всякакъв вид – сладка, солена и мазна.

Интересен факт е, че сензорното преживяване на яденето на тъмен шоколад е важна част от способността му да задоволи апетита. Когато учените поставят полезните съставки на шоколада в хапче, това не е имало същия ефект.

 

Черният шоколад защитава мозъка

Има много вълнуващи открития около употребата на шоколад при лечение на свързани с мозъка медицински състояния като инсулти и деменция. Мощните антиоксиданти, открити в тъмния шоколад, намаляват риска от деменция.

Флаванолите на шоколада подобряват познанието при възрастни, диагностицирани с леко когнитивно увреждане.

Тъмният шоколад намалява инсулиновата резистентност. Това е важно, тъй като много експерти смятат, че болестта на Алцхаймер е заболяване на инсулинова резистентност – форма на мозъчен диабет. Когато мозъчните клетки станат резистентни към инсулин, те не получават необходимата им глюкоза и впоследствие умират.

Консумацията на богати на флавоноиди храни като какао може потенциално да ограничи, предотврати или обърне свързаното с възрастта влошаване на мозъка.

 

Черният шоколад поддържа „полезните бактерии“ в червата

Една от най-необичайните ползи за черния шоколад за здравето е, че той увеличава полезните бактерии в червата.

Лактобацилите и бифидобактериите са два от най-разпространените щамове на „добрите“ бактерии в червата и се намират в повечето пробиотични добавки. Те действат като антиоксиданти, предпазвайки мозъка ви от увреждане на свободните радикали.

Шоколадът действа като пребиотик, поддържайки високи нива на добри бактерии, а “лошите” бактерии под контрол. Излишъкът от лоши бактерии може да понижи нивата на мозъчно-извлечения невротрофичен фактор. Този важен мозъчен химикал е от съществено значение за поддържане на съществуващите мозъчни клетки здрави и стимулиране на образуването на нови мозъчни клетки.

 

Консумирането на черен шоколад може да ни направи по-умни

Вече споменах, че яденето на тъмен шоколад може да подобри способността ни да се учим, да се фокусираме и да помним.

Едно проучване съобщава, че колкото повече шоколад консумира една държава, толкова повече носители на Нобелова награда има. Макар че това може да звучи като шега, изследването е публикувано в New England Journal of Medicine, престижна организация. Доказано е, че яденето на качествен шоколад е невропротективно и подобрява пластичността на мозъка, черта, която е свързана с повишен интелект.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.