Женско здраве, Интересни факти, Мъжко здраве

КАКВО Е ПЛАСТИЧНОСТ НА МОЗЪКА?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 7 мин.

Какво представлява пластичността на мозъка?

Д-р Майкъл Мерзених, водещ пионер в науката за невропластичността, определя мозъчната пластичност като „способността на мозъка да променя своя анатомичен, неврохимичен и функционален работен статус през целия живот“.

Казано по-просто, това означава, че мозъкът може да се променя. Това се случва чрез формирането на нови мозъчни клетки и невронни връзки и подобряването на мозъчните възможности през целия живот.

Мозъкът непрекъснато променя своята структура, функция и химия в отговор на всичко, което мислим и правим. И тъй като нашите мисли, околна среда и житейски опит са уникални, мозъчната пластика е отговорна за това, че всеки мозък е уникален .

Можете дори да кажете, че това е, което ни прави ” себе си” – уникални и неповторими.

Вродената способност на мозъка да се променя оказва силно влияние върху развитието му в детска възраст и играе значителна роля в това как мозъкът остарява.

Пластичност на мозъка и ранно развитие на мозъка

Не е изненадващо, че човешкият мозък е най-податлив при младите. Ние идваме на този свят с мозъци, които до голяма степен са неоформени.

Човешкият мозък, с голямата си мозъчна кора, е проектиран да изгражда нови нервни пътища, като се учи от опит. Първите няколко години от живота са време на бързо развитие. След това, когато наближаваме юношеството, много информация, считана за маловажна, се изкоренява от мозъка чрез процес, известен като синаптично подрязване. До навършването на десет години мозъкът ни е „изрязал“ 50% от синапсите, които сме имали, когато сме били двугодишни.

Това може да е причината повечето от нас да нямат много спомени от най-ранните си години.

 

Пластичност на мозъка при възрастните индивиди

След като достигнем зряла възраст, бързото развитие на мозъка от детството се забавя. Скоростта на промяната намалява, но ученето и новият опит, който трупаме всеки ден, продължават да променят както мозъчната функция, така и структурата му. Развивайки нови невронни връзки и позволявайки на маловажните да бъдат „изрязани“, мозъкът ни продължава да се пренастройва, за да се адаптира към променящата се среда.

За съжаление, с остаряването, при много хора се наблюдава, че загуба на мозъчни клетки и невронни връзки изпреварва тяхното формиране, което води до спад в умствените способности.

Но не е задължително това да се случва така.

Пластичността на мозъка позволява изграждането на нови мозъчни клетки и създаването на нови невронни връзки на всяка възраст. За да се случва това обаче, трябва да продължите да учите и да имате нови преживявания, както и да се поддържате в добро общо здраве.

 

Реални примери за пластичност на мозъка

 

Как и защо шофьорите на таксита в Лондон увеличиха обема на мозъка си?

Едно от най-завладяващите проучвания, включващи пластичност на мозъка, е било проведено с Лондонски таксиметрови шофьори. За да стане правоспособен шофьор на такси в този град, кандидатът трябва да премине най-трудния географски тест в света.

Лондонските таксиметрови шофьори са достигнали почти легендарен статус със способността си да запомнят „Знанието“, което включва 320 основни маршрута, 25 000 улици и местоположението на 20 000 забележителности.

Невролозите от Университетския колеж в Лондон установяват, че средният хипокампус, част от мозъка, свързана предимно с паметта и пространствената навигация, е нараснала значително в резултат на запаметяването на това голямо множество знания при шофьорите на таксита, участвали в проучването.

Как и защо децата в училище повишават своя коефициент на интелигентност?

За съжаление, при някои деца се случва, родител, учител или приятел да им каже че не са умни. Ако това се случва достатъчно често, то може да се превърне в едно автопрограмиране с дълбоки ефекти върху цялото бъдеще на детето.

Професор от Станфордския университет и световноизвестен психолог, д-р Карол Дуек, провежда знаково проучване, което установява, че когато учениците знаят, че интелигентността не е фиксирана, а е променлива, това оказва огромно положително въздействие както върху оценките, така и върху морала им.

 

Примери за негативна пластичност на мозъка

Не всички промени в мозъка са към по-добро. Изразът „използвай го или го губиш“ се отнася както за мозъка, така и за всички мускули.

Когато не използвате определени невронни връзки, те в крайна сметка изсъхват и умират. Областите на мозъка всъщност могат да станат по-малки от липсата на ползване.

Не всички невронни връзки са положителни. Нежеланите навици, разрушителните пристрастявания и негативното отношение към нас самите, могат да се укрепят здраво и трудно да се променят поради ефектите на отрицателната мозъчна пластичност.

Опитомяването води до по-малък мозък

Нагледен пример за отрицателна пластичност на мозъка е процесът на опитомяване на животните. Всички опитомени животни имат по-малка мозъчна маса в сравнение с техните диви братовчеди. Вълците например имат по-голям мозък спрямо размера на тялото си, отколкото кучетата. Хората, които изучават вълци, откриват, че те са по-умни от кучетата по отношение на оцеляване в дивата природа.  Просто кучетата не се нуждаят от мозъчна сила, необходима за лов и избягване на хищници.

Изглежда, че този процес се случва и при хората.

През последните 10 000 до 20 000 години средният човешки мозък значително намалява обема си. Средният мозък е намалял от 1500 кубически сантиметра до 1350 кубически сантиметра. Това е приблизително размерът на една тенис топка.

Имам ли участие в подобряването на невропластичността?

Можете да оставите всичко случайността или да помогнете активно на мозъка си да върви в посоката, която желаете. Има стъпки, които може да предприемете, за да насърчите пластичността на мозъка, да го поддържате да расте и да се реорганизира.

 

  • Увеличете пластичността на мозъка с учене през целия живот

Изследванията показват, че мозъкът не спира да се променя, докато продължавате да научавате нови неща.

Уроците по изкуство подобряват пластичността на мозъка, коефициента на интелигентност и вниманието както при възрастни, така и при деца.

Правенето на музика подобрява невропластичността, паметта, вниманието и ученето през всички етапи от живота.

Танцуването стимулира освобождаването на BDNF, протеин, който насърчава растежа, поддържането и пластичността на невроните, необходими за ученето и паметта. Повече от 400 проучвания по неврология потвърждават мозъчните ползи от танците.

Изучаването на чужд език увеличава областите на мозъка, считани за езикови центрове, както и хипокампуса. Чрез образна диагностика, учените разкриват, че учениците развиват по-добра свързаност между различните региони на мозъка си, докато изучават нов език.

  • Увеличете пластичността на мозъка с физически упражнения

Физическите упражнения увеличават невропластичността. Дори само една 30-минутна сесия на колоездене може временно да подобри пластичността на мозъка.

Упражненията повишават нивата на мозъчните химикали, които насърчават образуването на нови мозъчни клетки и нови невронни връзки, като същевременно предпазват от умствен упадък. Ходенето е прекрасно упражнение за мозъка. Същото важи и за упражненията със силна връзка ум-тяло като йога и тай чи.

  • Насърчавайте пластичността на мозъка чрез медитация

Медитацията е ценен и доказан с времето метод за подобряване на здравето и функциите на мозъка. Може да не звучи като „упражнение“, но да тренирате мозъка си да се успокои и да остане тих е наистина трудна работа.

Хората, които медитират, имат по-силни невронни връзки между различните области на мозъка.

  • Подкрепете пластичността на мозъка чрез храна и добавки

Ученето и използването на мозъка ви по нови начини поддържа „софтуера“ на мозъка ви актуализиран. Но може също да увеличите пластичността на мозъка, като надстроите „хардуера“  му.

Избирайки диета, богата на здравословни за мозъка храни, вие му предоставяте нужните хранителни вещества, за да създава, поддържа и защитава мозъчните клетки и да образува невротрансмитери.

Някои хранителни вещества и добавки, за които е доказано, че укрепват здравето на мозъка и насърчават пластичността на мозъка, включват:

  1. Флавоноли, намерени в какаото и тъмния шоколад
  2. Полифеноли, открити в плодовете
  3. Омега-3 мастни киселини, особено DHA (докозахексаенова киселина), основен компонент в мембраните на мозъчните клетки
  4. Витамини Д и E
  5. Магнезий, особено магнезий под формата на Л-треонат
  6. Куркумин, активната съставка в подправката куркума
  7. Готу кола (Centella asiatica), отпускаща азиатска билка
  8. Гинко (Ginkgo biloba), популярна добавка към паметта

 

Как да използвате мозъчната пластичност, за да направите живота си по-добър?

Да знаете за мозъчната пластичност и как да я увеличите е добре, но може би се чудите „Какво може да направи за мен по-конкретно“? Нека проверим как да използваме пластичността на мозъка по практически начини, които могат да ви направят по-щастливи и по-умни и да ви помогнат да постигнете това, което искате в живота.

 

Упражнения за пластичност на мозъка за повишено щастие

Точно както вашата интелигентност може да се промени, така и вашето ниво на емоционална интелигентност може да се промени.

Можете да се научите да бъдете по-щастливи, да имате по-добро самочувствие и да развивате по-добри отношения.

Шон Ахор, автор на бестселъра „Предимството на щастието“ преподава прости конкретни стъпки, които всеки може да предприеме, за да пренастрои мозъка си, за да бъде по-щастлив.

Правейки едно от следните упражнения всеки ден в продължение на три седмици може значително да повиши нивата както на оптимизъм, така и на удовлетвореност от живота:

  • Запишете три неща, за които сте благодарни.
  • Напишете положително съобщение на някого.
  • Медитирайте две минути.
  • Правете физически упражнения в продължение на десет минути.
  • Запишете най-значимото преживяване през последните 24 часа.

 

Използване на мозъчната пластичност за нови здравословни навици

Попадате ли в графата на човек, който се бори да се откаже от вредни навици и опитва да създаде нови значително по-здравословни, но това се оказва много трудна, а често и непосилна задача?

Трябва да знаете, че и лошите навици са резултат на невропластичността. Можете също толкова лесно да развиете нервна бразда за лош навик, колкото и за добър.

Повечето хора се опитват да се променят, използвайки воля и мотивация. Но мотивацията намалява естествено с времето, а силата на волята е ресурс, който се изчерпва.

Ето два супер лесни начина да създадете нови здравословни навици, като използвате суперсилата на мозъка си. Веднъж формирани по този начин, добрите навици се запазват по-лесно и по-трудно се нарушават.

 

Променяйте работата на мозъка си с малки стъпки 

Развиването на навик означава, че мозъкът ви е създал силни невронни връзки, така че да можете да извършвате дейност с минимални мисли и усилия. Това е чудесно, когато навикът е добър като миенето на зъбите, но не е толкова добър, когато се касае за пушене или преяждане. Можете да оцените силата на навиците, когато се опитате да спрете лошия.

Трудно е, много трудно даже !

Повечето хора се опитват да се променят, като си поставят големи цели. Това е разбираемо – големите цели са вълнуващи. Но ако сте опитали това без успех, може да искате да опитате нещо различно. Започването с „малки стъпки“ може значително да увеличи шансовете ви за успех.

Да предположим, че искате да започнете да ходите редовно на групов спорт. Ще има много дни, в които изобщо няма да ходите, ако целта ви е 60 минути усилени тренировки от самото начало. Но ако преди да стигнете до голямата цел, започнете с ежедневна  10-минутна разходка със сигурност ще успеете. Ще се чувствате добре, че сте уважили ангажимента към самите себе си. Но още по-важно е, че създавате нова невронна пътека, която превръща ежедневната ви разходка в навик, а постепено това ще спомогне и за постигането на голямата ви цел, просто трябва да сте търпеливи и постоянни.

Тази техника може да се използва за всяка промяна в начина на живот, която искате да направите – диета, упражнения, медитация, намаляване на стреса и др.

 

Създайте нов навик без да прекъсвате веригата

Поставете стенен календар на видимо място. Всеки ден, когато предприемете действия по новия си навик, зачеркнете този ден с ГОЛЯМ ЧЕРВЕН X.

Като никога не „прекъсвате веригата“, подсилвате новите си невронни връзки и пренасочвате мозъка си, за да накарате новия  здравословен навик неусетно да се превърне в част от вашия живот. Може да сте чували, че създаването на нов навик отнема 21 дни, но това твърдение се основава на остарели изследвания.

Сега се смята, че отнема средно 66 дни и някъде между 18 и 254 дни за различните индивиди.

 

Бъдещата роля на мозъчната пластичност при лечението на болести

И накрая, невропластичността играе значителна роля в широк спектър от мозъчни заболявания. Болестите на Алцхаймер, Паркинсон и Хънтингтън са резултат от дегенерацията на неврони в специфични области на мозъка. Досега лечението на тези мозъчни заболявания е постигнало ограничен успех. Изследователите предполагат, че новите стратегии за лечение, базирани на механизмите на невропластичността, в крайна сметка могат да осигурят решения.

Смята се, че подобряването на процесите, лежащи в основата на мозъчната пластичност при първите признаци на мозъчна дисфункция, може да бъде най-добрият начин за лечение или забавяне на началото на дегенеративно мозъчно заболяване.

Други клинични приложения за овладяване на невропластичността са в процес на проучване.

Досега е отбелязано, че след инсулт и черепно-мозъчна травма мозъчната пластика може да започне да възстановява мозъчните увреждания възможно най-бързо няколко часа след събитието, особено ако рехабилитацията започне възможно най-скоро.

В крайна сметка, по-доброто разбиране на силите зад пластичността на мозъка може да даде улики за успешно лечение на инсулт, нараняване на гръбначния мозък, травматично мозъчно увреждане, тревожни разстройства, депресия, шизофрения и деменция.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.