Витамини и минерали, Хранителни добавки

ВИТАМИН В1 ТИАМИН

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.

Тиамин е водоразтворим витамин, известен също като витамин В1 или аневрин. Изолиран и характеризиран през 30 -те години на миналия век, тиаминът е едно от първите органични съединения, признати за витамин. Тиаминът се среща в човешкото тяло като свободен тиамин и като различни фосфорилирани форми: тиамин монофосфат, тиамин трифосфат и тиамин пирофосфат.

Тиамин пирофосфатът, активната форма на тиамин, участва в няколко ензимни функции, свързани с метаболизма на въглехидратите, аминокиселините с разклонена верига и мастните киселини.

Промяната в глюкозния метаболизъм се свързва с намалени плазмени концентрации на тиамин при хора с диабет. Корекцията на дефицита на тиамин може да намали риска от съдови усложнения при хора с диабет.

Дефицитът на тиамин и намалената тиамин-зависима ензимна активност са свързани с болестта на Алцхаймер. Въпреки че добавянето на тиамин значително обръща когнитивното увреждане при животински модели с дефицит на тиамин, ефектът от добавката на тиамин при хора с болестта на Алцхаймер все още не е известен и предстои да бъде проучван и доказван.

Най-важното, което ми се иска да запомните

Витамин В1 е нужен за изгаряне на всякаквъ вид енергия -въглехидрати, мазнини и протеини.

Но ето нещо важно, което ми се иска да запомните: имате нужда от ДВА пъти повече тиамин, за да изгорите въглехидратите, отколкото за изгарянето на мазнините. Никой друг витамин В няма толкова специална роля при изгарянето на въглехидратите.

Основното послание е, че консумирането на повече въглехидрати едва ли ще причини дефицит на тиамин, но ЛИПСАТА  на достатъчно тиамин ще попречи на тялото ни да разгражда или изгаря оптимално  въглехидратите.

Лекарствени взаимодействия:

Докладвани са понижени нива на тиамин в кръвта при лица с припадъци (епилепсия), приемащи антиконвулсивни лекарства. Диуретиците, особено фуроземид, могат да увеличат риска от дефицит на тиамин поради повишената екскреция на тиамин с урината. Освен това хроничната злоупотреба с алкохол е свързана с дефицит на тиамин поради ниския хранителен прием, нарушената абсорбция и усвояване и повишената екскреция на витамин В1.

10 ползи на витамин В1

  1. Здравословен метаболизъм

Тъй като витамин В1 помага при изгарянето на въглехидрати, липсата на достатъчно В1 може да повлияе на метаболизма и регулирането на глюкозата. Дефицитът на тиамин, разбира се,  не е единственият фактор при диабет или метаболитни заболявания, но е голям фактор, който често се подценява.

  1. Поддържане на нервната функция

Ако не получаваме достатъчно енергия от храната си като следствие започват да страдат изключително много процеси в тялото ни. Най -енергоемката система на нашето тяло е нервната система. Неспособността тя да се подхрани адекватно може да доведе до увреждане на нервите, което влияе върху начина, по който се движим, учим и помним. Тъй като витамин В1 ни помага да извличаме енергия от въглехидрати, дефицитът на витамин В1 може да има сериозно отношение към нервната ни система.

  1. Подкрепа за здраво сърце

Както вече знаем, тиаминът е от съществено значение за нашата нервна система и мозъчната функция. Една от неврологичните функции на тиамина е да произвежда невротрансмитер, наречен ацетихолин. Той се използва за предаване на съобщения между мозъка и мускулите, като сърцето ни е един от най -важните мускули, които разчитат на тези сигнали. Няколко проучвания откриват, че дефицитът на витамин В1 е по -често срещан при хора със сърдечна недостатъчност, което предполага, че В1 има терапевтична роля за здравето на сърцето.

  1. Укрепване на имунитета

Когато говорим за имунитет, здравето на нашата храносмилателна система трябва да бъде поставено под огромно внаминие. В нашият храносмилателен тракт се съдържа повече от 80% от имунната ни система. Ето защо здравето на червата и имунитетът са тясно свързани. Не само, че витамин В1 помага за поддържане на мускулния тонус по стените на храносмилателния тракт, но също така спомага за отделянето на солна киселина, която е от съществено значение за пълното смилане на хранителните частици и усвояването на хранителни вещества.

  1. Предотвратява мозъчни разстройства

Вече говорихме за значението на витамин В1 относно функционирането на мозъка и нервната система. Но като се има предвид фактът, че болестта на Алцхаймер и когнитивният спад ще се удвоят до 2050 г. според различни проучвания, важно е да се отбележи, че дефицитът на витамин В1 (тиамин) може да допринесе за горното предположение.

  1. Подобрява способността за учене

Ако знаем, че витамин В1 е от съществено значение за предпазване на мозъка от когнитивен спад, може ли тиаминът да подобри ученето и паметта? Проучванията свързват дефицита на тиамин с проблемите при изучаването и запазването на информация.

  1. Защитава тялото от стрес

Витамините от В групата, често се наричат ​​„антистрес“ витамини. Това се дължи на факта, че витамините от група В регулират енергията и дефицитът на витамини от група В може да доведе до ниска енергия, лошо настроение и мотивация. Тиаминът е необходим за повишаване на настроението и защита от депресия и тревожност поради положителното му въздействие върху мозъка.

  1. Подпомага здравето на очите

Има ограничени изследвания, които предполагат, че тиаминът може да помогне за защита срещу проблеми със зрението, като катаракта и глаукома. Това се дължи на способността му да влияе на нервната и мускулната сигнализация, което е важно при предаването на информация от очите към мозъка.

  1. Помага за рециклирането на други витамини

Витамин В1, заедно с витамин В2 и витамин В6, са необходими за рециклиране на други витамини и производство на съединения, които помагат за възстановяването на клетките ни.

  1. Използва се за създаване на клетъчен материал

И накрая, без витамин В1, ние не бихме могли да произвеждаме няколко други структури, необходими за живота. Това включва АТФ (енергията, необходима за всички функции), рибоза, NAD и ДНК.

 

Дафицит на витамин В1

Проблемите и заболяванията, свързани с недостиг на тиамин или витамин В1, са доста сериозни.

Чести симптоми при дефицити:

  • Изтръпване в ръцете и краката
  • Слаби, парализирани или нарушени мускули
  • Ускорен пулс или анормален сърдечен ритъм
  • Загуба на контрол върху движенията на тялото
  • Обща мускулна слабост
  • Объркване
  • Амнезия и когнитивен спад.

Когато тежкият дефицит на тиамин засяга само ръцете, краката и сърцето, той се нарича „авитаминоза“. Когато засяга очните мускули или контрола върху по-големите движения, които извършваме в ежедневието си, това се нарича „енцефалопатия на Вернике“. Когато засяга ума, това се нарича „психоза на Корсаков“.

Най -значимото въздействие на дефицита на витамин В1 е върху нервната система. Това е така, защото нервната система изисква  много глюкоза. Всеки ден мозъкът консумира 120 грама глюкоза, количеството, което се намира в 3-4 големи картофа например. Тази глюкоза осигурява енергия и се използва за производство на мозъчни химикали, които мозъчните клетки използват за комуникация помежду си. Тези мозъчни химикали или невротрансмитери са онова, което и нервите ни използват, за да контролират мускулите.

Дефицитът на тиамин е  възможно да бъде фактор за лошо изгаряне на въглехидрати и в резултат на това нервната система да гладува.

 

Храни, богати на Витамин В1

  1. Черен боб
  2. Леща
  3. Спанак
  4. Кафяв ориз или обогатен бял ориз
  5. Бял боб
  6. Грах
  7. Пекан
  8. Портокал
  9. Яйце
  10. Морски водорасли
  11. Слънчогледови семки
  12. Ядки от макадамия

Важно е също да се има предвид, че някои храни и микроби могат да инхибират усвояването на тиамина!

Ето списък с храни, които блокират усвояването на витамин В1:

  1. Сурова риба и миди
  2. Папрати
  3. Ларвите на африканската копринена буба, традиционна храна в много африкански страни
  4. Различни бактерии, открити при хората
  5. Няколко известни гъбички
  6. Сулфит

 

Хранителни добавки с витамин В1

Тиаминът няма известна токсичност!

Това означава, че е безопасно да се допълва, дори ако не знаем дали имаме дефицит или не.

Най-често срещаните форми, използвани в хранителни добавки са:

Тиамин хидрохлорид – най- евтината и често срещана форма, която не се свързва с добро усвояване.

Бенфотиамин – по скъпа мастноразтворима форма, която се смята, че има по-добро усвояване (бионаличност).

Тиамин пирофосфат  – активната форма, която може да бъде много по-ефективна от горните.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.