Детско здраве, Тийнейджъри

НАДДАВАНЕ НА ТЕГЛО ПРЕЗ ПУБЕРТЕТА

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 5 мин.
ТИЙНЕДЖЪРИ

Какво е пубертет?

Перодът на пубертет може да има голям ефект върху теглото  и формата на тялото при момичетата и момчетата. Те наддават тегло, както и ръст по време на пубертета.

Хормоните, които се отделят през тази възраст, оказват влияние върху натрупването на повече мускулна маса при момчетата, а при момичетата водят до натрупване на телесни мазнини и развиването на по-женствени форми. Наддаването на тегло е нормално в пиковите периоди на растеж и не трябва да е причина за притеснения.

Ако вашият тийнейджър преживява естествено наддаване на тегло, бъдете възможно най-подкрепящи и разбиращи. Най-добрият вариант е да наблюдавате процеса по израстване на юношите и дали покачването на килограми е напълно естествен и очакван процес или забелязвате тенденция в покачването на килограмите, която започва да ви притеснява.

Нека разгледаме възможните причини, поради които тийнейджърът може да наддава на тегло.

 

Процесът на порастване изисква нормални промени

През тийнейджърските години, тялото на тийнейджърите се преобразява доста. Като цяло момичетата развиват по-женствени форми, а момчетата стават по-мускулести. Времето за наддаване на тегло е нещо, което също трябва да се отбележи. Възрастта на порастване  се различават при момчетата и момичетата. Обикновено момичетата влизат в пубертета около 10-годишна възраст , а менструацията най-често започва около 12 ½ години. При момчетата навлизането в пубертета е по-късно около 12 13 годинишна възраст.

На каква възраст момичетата спират да растат?

Повечето момичета са завършили по-голямата част от растежа си до 14 или 15 години, но това зависи много и от периода на първата им менструация. Момичетата, при които този процес е настъпил по-късно, са очаква и да израснат по-късно.

На каква възраст момчетата спират да растат?

Момчетата започват растежа си около две години по-късно от момичетата, така че те могат да продължат да растат и в късните тийнейджърски години. Като цяло може да се каже, че момчетата спират да растежа си около 17 – 18 годинишна възраст, но разбира се пак уточнявам, че всичко зависи от индивидуалната физиология на всеки организъм.

 

Избор на храни при младежите

Ако има нещо, което всъщност тийнеджърите могат да контролират е избора си на храна. Основната идея за това не би трябвало да бъде поддържането само на стройна фигура, а всъщност те трябва да са информирани, че храната е информацията, която контролира генната експресия, хормоните и метаболизма на тялото. Честото консумиране на пържени картофи, пакетирана храна, хамбургери и сандвичи, газирани напитки, чипс и сладкиши и избягване на свежи плодове и зеленчуци може да добави излишни калории без необходимата хранителна стойност.

Прекалено много нездравословни храни в диетата нарушава здравословния хранителен баланс. Това може да допринесе за допълнително, нездравословно наддаване на тегло, а освен това е възможно във времето да се натрупа дефицит на вещества, които са от изключителна важност за правилната функция на всеки организъм.

Тийнейджърът, при когото се наблюдава голямо натрупване на тегло, може да има лоши хранителени навици.

Много от нашите хранителни навици се формират в първите години на живота. В резултат на нарастващата независимост,  тийнейджърите често променят хранителните си навици в хода на израстването. За  много от младежите е обичайно да пропускат закуска, да хапват чак на обяд, обикновено нещо бързо и лесно, защото в училище е трудно да се консумира различно от сандвич, дюнер или кроасан за съжаление и да нападат хладилника веднага щом се приберат, за да компенсират липсата на пълноценно хранене през деня, или да хапват късно вечерта или дори през нощта.

Ако тези тенденции се превърнат в навици на хранене, те могат да доведат до допълнително наддаване на тегло.

Тийнейджърите обикновено имат ниска физическа активност.

Като цяло, днес младежите получават по-малко физическа активност, отколкото преди двадесет или тридесет години. В гимназията, физкултурният клас се свежда до няколко дни в седмицата, а действителните упражнения могат да бъдат по-малко и от това.

За съжаление липсата на възможност да вземат душ след тренировка, кара много от младежите да не посещават часовете по физическо, което свежда тяхната активност до минимум. Освен това, начинът им на живот днес се различава много от този дори преди двадесет години, защото прекарват много дълги часове седнали, в автомобил, кафене или търговски център и все по-малко време в разходки и стоене на слънце. Физическите упражнението помагат за засилване на метаболизма (изгаряне на калории) и изграждането на мускули, а двата фактора са основни за поддържане на здравословно тегло и оптимални функции на тялото.

Мотивирайте  младежите да се движат повече, но в тази възраст не забравяйте, че нищо не трябва да е насила и против тяхната воля, тъй като чувството за свобода, порастване и независимост е особено силно.

Намерете начин да им обясните, че спортът е прекрасен начин за контрол на калориите и поддържане на стройна фигура.

Ето няколко идеи, които може да обсъдите с тях:

  • Каране на колело
  • Скейтборд или фигурно пързаляне
  • Плуване
  • Различни видове танци
  • Дълги разходки или тичане за удоволствие
  • Тенис на корт
  • Йога и пилатес
  • Катерене

Всяка секунда, която прекарват активни е безценна. Ключът към мотивацията е да изберат да практикуват нещо, което им харесва, прави ги щастливи и доволни от резултатите, а ако спортът е групов, това е чудесна възможност и за нови познанства. За тези, които предпочитат да спортуват в къщи, вече има достъпни онлайн всякакви тренировки, които могат да превърнат в част от седмичната си програма.

 

Прекомерна употреба на технологии

Прекомерната употреба на телефон или компютър допринася за увеличаване на теглото на тийнейджърите. По данни от САЩ, около 20% от юношите там прекарват  5 или повече часа на ден на своите екрани (компютър, смартфон, таблет или видео игра). Това допринася за по-заседналия начин на живот при младежите. Едно проучване от 2016 г. установява, че тийнейджърите, които прекарват 5 или повече часа, използвайки технологии, са два пъти по-склонни да приемат повече захарни напитки и е по-малко вероятно да спортуват.

 

Липсата на адекватен сън насърчава храненето

През тийнейджърските години циркадният ритъм се измества. Това означава, че тийнейджърите се уморяват по-късно, отколкото когато са били по-малки. В резултат, те си лягат доста по-късно. И все пак, заради ранния старт на чубните часове им се налага да стават рано. Това съкращава общото им време за сън, което може да повлияе на способността им да регулират апетита и храненето си. Проучване от 2016г. показва, че недостатъчният сън, лошото качество на съня и късното заспиване са свързани с допълнителен прием на храна, лош избор на храна и затлъстяване при подрастващите.

Тийнейджърите функционират най-добре, когато получават поне 8-10 часа сън всяка вечер. Сънят не е загуба на време!

 

Нездравословни методи за отслабване, за които тийнейджърите е добре да са информирани

Една от най-големите грешки, които много от нас са склонни да направят е да търсят преки пътища за бързо отслабване. Тези преки пътища могат бързо да предизвикат обратна реакция, а някои дори могат да бъдат опасни.

 

Пропускане на хранене

Всеки от нас пропуска хранене от време на време, но когато това стане постояннен навик може да предизвика негативни последици. Възможно е при следващото хранене, да приемете големи количества храна, поради прекомерния глад. Освен това ще е по-вероятно да ядете „fast foods“, защото салата едва ли ще свърши работа да задоволи големия апетит. Вероятно е да изпитвате и ниски нива на енергия през целия ден.

 

Спазване на различни диети

Може да е изкушаващо да прилагате различни видове диети – било то прочистване чрез сокове, нискокалорични или други крайни диети, които може да премахнат цели групи храни. Тези видове диети често не са здравословни и в крайна сметка могат да саботират усилията за отслабване. Когато не се консумират достатъчно калории, тялото всъщност задържа мазнини, за да се застрахова, че ще има запаси от енергия. Плюс това, голяма част от теглото, което се губи първоначално, е вода, а не мазнини. Освен това, спазването на сериозен режим може да лиши тялото от  хранителни вещества, които са от особено значение през периода на израстване през  юношеските  години.

 

Различни хапчета или чайове за отслабване

Има тенденция в търсенето на бърз път към отслабване, да се прибягва до употреба на различни хапчета и чайове, рекламирани, че помагат за отслабване. Повечето от тези продукти не подлежат на никаква регулация, което означава, че няма гаранция за качеството или безопасността на това, което приемате. Много от тези хапчета имат  странични ефекти, а много от тях дори не действат. Няма създадени хапчета, които да  помогнат да отслабнете трайно, безопасно и ефективно.

Добавки за изгаряне на мазнини

Тези добавки често се рекламират като “естествени” начини за изгаряне на повече мазнини, но това не означава, че са безопасни. Истината е, че както много от хапчета за отслабване, така и тези продукти не са регулирани, може да не работят и дори могат да бъдат опасни за вашето здраве.

 

Прекомерни физически упражнения

Актовността може да бъде здравословен начин за управление на теглото, но твърде много физическо натоварване може да доведе до физически и психически проблеми. Балансирана програма за упражнения означава да се занимавате с някаква активност всеки ден и да провеждате различни тренировки в целевата си зона на сърдечен ритъм. Упражненията с часове на ден с висока интензивност може да бъде също толкова лошо, колкото да не се упражнявате изобщо.

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.