Женско здраве, Интересни факти, Мъжко здраве, Чревно здраве

КОЛКО СЕРИОЗЕН ПРОБЛЕМ Е КОНСТИПАЦИЯТА?

ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ: 8 мин.

Какво е редовно изхождане?

Констипацията е състояние на затруднено, нередовно изхождане. Познато по-добре като запек, то често се третира по-скоро като неудобство, отколкото като истински сериозен проблем. Някои хора смятат, че нередовното изхождане е нещо нормално за тях, може би защото  това им разбиране отговаря на информацията, с която разполагат.

Въпреки, че в много източници може да прочетете, че веднъж на ден е идеалното число, честотата на движенията на червата варира при отделните индивиди. Всичко от 3 изхождания седмично  до 3 изхождания на ден се счита за нормално.

Всеки обаче, трябва да се стреми да познава тялото си, както и знаците, които му изпраща то, за да определи неговото „нормално“.

 

Не е важен само броя на изхожданията

Здравословното движение на червата трябва да е лесен процес, който не изисква напрягане, не отнема много време и оставя след себе си усещане за напълно изпразване на червата. Формата на изпражненията може да варира малко в зависимост от това с какво сте се хранили, но в идеалния случай е цяло, добре оформено изпражнение.

Червен флаг за здравословни проблеми е ако честотата на изхождане и консистенция се променят и няма видима причина, т.е. хранително отравяне или преяждане със сирене или плодове, чревен вирус и т.н.

Всяка кръв и слуз в изпражненията също трябва да се изследват допълнително!

 

Какво е хроничен запек?

Запекът се дефинира като по-малко от 3 изхождания на седмица, с твърдо, сухо, трудно преминаващо изпражнение и може също да бъде придружено от стомашен дискомфорт и подуване на корема. Всеки от нас може има остър запек от време на време, най-често поради временни промени в хранителните навици или пътуване.

Симптоматичното лечение на запек осигурява облекчение, но често не адресира основната причина на проблема. Симптоматичното лечение включва лаксативи и клизми. С изключение на лаксативите на основата на фибри, другите видове могат да се превърнат в навик и да причинят различни храносмилателни симптоми и за това не се препоръчват дългосрочно.

Създаване на ежедневни навици с цел повишаване на чревния тонус

Всяка сутрин, преди да станете от леглото, масажирайте корема с кръгови движения по посока на часовниковата стрелка. Това насърчава нормалното протичане на изпражненията към ректума. Много хора ще открият, че само това би могло да доведе до ежедневно сутрешно движение на чревния тракт.

Приема на около 200 мл топла вода след масажа може допълнително да стимулира редовното изпразване на червата.

Лека разходка в продължение на 15-20 минути след всяко хранене също ще спомогне процесите на по-редовно изхождане.

 

Адресирайте първопричината

Честите основни причини за хроничен запек включват липса на физическа активност, диета с ниско съдържание на фибри и дехидратация.

 

Физически упражнения

Изследванията показват, че хората, които спортуват с умерена интензивност или по-висока – между 2-6 пъти седмично, имат с 35% по-малък риск от развитие на запек. Смята се, че активността увеличава перисталтичните движения в дебелото черво и може също така да стимулира хормонални промени, които влияят на подвижността му.

 

Стрес

Въпреки, че краткосрочният стрес може да причини диария, дългосрочният стрес може да допринесе за запек поради промени в стомашната секреция и подвижността. Стресът влияе и върху състава на добрите бактерии в червата, а дисбалансът на бактериите, произвеждащи метан често се свързва със запек.

 

Дехидратация

Поддържането на адекватен прием на течности е добре позната препоръка за намаляване на запека. Ако сте дехидратирани, тялото ви абсорбира вода от дебелото черво и изпражненията ви придобиват вид на бучка или са с напукан вид, съответно няма как да се движат през дебелото черво толкова бързо.

Препоръчителната дневна консумация на течности за възрастни е 30 мл на килограм телесно тегло и включва вода, течността в различни храни, но не и алкохол. Това е една обща препоръка, но всяко тяло е различно. Отново, всеки сам трябва да определи неговото добре балансирано ниво на прием на вода.

 

Фибри

Друга добре позната препоръка е да се гарантира, че получавате достатъчно фибри от диетата си. Фибрите осигуряват добрата консистенция на изпражненията и привличат вода в дебелото черво. Това насърчава перисталтиката и намалява времето, необходимо за преминаването на изпражненията през дебелото черво.

Фибрите също така осигуряват храна на бактериите в червата, а от своя страна те произвеждат вещества, наречени късоверижни мастни киселини. Освен всичко друго което правят, тези късоверижни мастни киселини помагат да се подобри движението на изпражненията през дебелото черво.

Препоръките за прием на фибри са за минимум 25 грама дневно. Увеличаването на приема на фибри е ценно поради много фактори, но може би още по-важният момент е да се намери видът на фибрите, който работи най-добре за всеки отделен човек. Заместването на рафинираните въглехидрати с пълнозърнести храни и зърнени храни, както и включите в това число кафяв ориз, овесени трици, пресни плодове и зеленчуци, сушени смокини и сини сливи, сурови ядки и семена (включително ленено семе), леща, грах и боб ще увеличи хранителните източници на фибри.

Някои видове фибри, като пектин, също играят роля в свързването и елиминирането на тежки метали, токсини, холестерол и жлъчни киселини от тялото. Храните, които са богати на пектин, включват ябълки, моркови, цвекло, банани, зеле, цитрусови плодове, сушен грах и бамя.

В допълнение към диетичните фибри, може да се наложи добавяне фибри чрез определена хранителна добавка, за да се създаде по-добър ефект. Много продукти от фибри съдържат различни видове фибри за увеличаване на общата полза – като псилиум, пектини, хемицелулоза (като овесени трици) и лигнани (ленено семе).

 

Съвети!

Ако диетата ви е била с ниско съдържание на фибри дълго време, увеличете приема им постепенно, в противен случай може да страдате от храносмилателен дискомфорт.

Ако приемате добавки с фибри, не забравяйте да увеличите приема на течности. Пресните плодове и зеленчуци съдържат течности, но прахообразните фибри – не и това може да доведе до още по-сериозен запек.

 

По-малко известни причини за хроничен запек 

 

Електролитен дисбаланс

Електролитите са минерали, които помагат за електрическия заряд във вашето тяло. Тези малки електрически заряди са жизненоважни за клетъчната дейност и комуникацията. Основните електролити са натрий, калий, калций, магнезий и хлор. Правилният баланс на електролитите спомага за поддържане на стомашно-чревната подвижност и също така гарантира, че водата може да попадне в червата. Нещата, които могат да повлияят на електролитния ви баланс, включват силно изпотяване, хормонален дисбаланс, продължителен стрес, неправилна диета с ниско съдържание на плодове и зеленчуци, някои видове лекарства, включително антибиотици, диуретици и кортикостероиди.

 

Ниски нива на жлъчни сокове

Жлъчните сокове се произвежда в черния дроб и се съхраняват в жлъчния мехур. Те помагат на храносмилателната система да абсорбира мазнините от храните. Жлъчните соли се считат за ваше собствено вътрешно слабително, тъй като повишават подвижността и засилват секрецията на течности в стомашно-чревния тракт. Това води до по-меки изпражнения, които се движат по-ефективно през дебелото черво.

Всичко, което влияе върху функцията на черния дроб или жлъчния мехур, може да доведе до намаляване секрецията на жлъчни сокове. Например: възпаление, увреждане на черен дроб и/или жлъчка от прекомерна консумация на алкохол, недостиг на хранителни вещества като протеин (особено аминокиселини глицин и таурин).

Признаците, че може да имате намалено отделяне на жлъчни сокове, включват недостиг на мастноразтворими витамини (А, Е, Д, К), жълтеница, повишени показатели на холестерола в кръвния ви тест, непоносимост към мазни храни,  бледи, мазни или неприятно ухаещи изпражнения, подуване на корема и киселини.

 

Дисбиоза

Както беше споменато по-рано, ако чревните ви бактерии са извън баланс, това може да доведе до състояние на запек. Основни фактори, които влияят върху разнообразието на вашия микробиом са хроничният стрес, диета с ниско съдържание на фибри и употребата на антибиотици. Съществуват и доказателства, че широко използваният хербицид глифозат (Roundup) е пагубен за здравето на човешкия микробиом поради нарушаване на метаболизма.  Въпреки, че хората нямаме този тип на метаболизиране и глифозатът може да не се окаже пряко токсичен за нас, той изглежда много вреден за нашите бактерии, а всеки ден науката продължава да открива колко важни са те за нашето здраве.

 

Диссинергия на тазовото дъно

Това е състояние, при което мускулите около тазовото дъно, аналният сфинктер и ректума се свиват, вместо да се отпускат при преминаване на движение на червата. Това може да създаде усещане за непълна евакуация и също така да доведе до проблеми с уринирането. Дисинергията на тазовото дъно може да бъде резултат от травма в областта, често свързана с раждане или сексуална злоупотреба.

 

Неврогенно черво

Прекъсването на нервната сигнализация към червата и ректума може да доведе до запек. Това може да възникне поради нараняване на гръбначния мозък, инсулт, диабет или нервни заболявания като множествена склероза.

 

Употребата на някои лекарства

Добре известно е, че страничните ефекти на лекарства за болка на основата на опиоиди (кодеин и морфин) причиняват запек. Те забавят транзитното време, като намаляват съдържанието на вода и електролити в дебелото черво, а също така правят мускулите на стомашно-чревния тракт по-напрегнати, като намаляват перисталтиката по тракта. Други лекарства, които могат да причинят запек са антихолинергични лекарства (изоплзват се за лечение на болестта Паркинсон), антихистамини, блокери на калциевите канали и антиконвулсанти.

 

Медецински състояние, свързани със запек

 

Хипотиреоидизъм

Запекът е ключов симптом на хипотиреоидизма. Липсата на хормон на щитовидната жлеза причинява забавяне на много процеси в тялото ви, включително мускулите в чревния тракт. Ако наред със запек имате и суха кожа, студова непоносимост и постоянно се изморявате, може би е добра идея до се консултирате с Вашия личен лекар или терапевт.

Болестта на Паркинсон

Болестта на Паркинсон се характеризира с намаляване на невротрансмитера допамин и това уврежда движението на мускулите в цялото тяло. Проучване от  2015 г. установява, че хроничният запек може да бъде ранен предупредителен знак за развитието на това заболяване.

 

Какво е авто-токсемия?

С други думи казано, зад този термин стои думата самонатравяне. Токсемията на червата обяснява връзката на дебелото черво с различни състояния, било то остри или хронични.

Д-р Келог пише за това в книгата си „Автоинтоксикация или чревна токсемия“ през 1922г. Д-р Тилден използва термина „автотоксемия“ и заявява: „Токсикозата е причината за всички болести“.

Човек, който има рядко или непълно изхождане е с повишен риск от реабсорбиране на токсините, които тялото се опитва да елиминира. Автотоксемията се увеличава при хора, които имат компрометирана функция на черния дроб или имат неоптимална детоксикация на организма като цяло.

Токсините, произведени в дебелото черво, включват странични продукти на аминокиселинния метаболизъм, като хистамин, триптамин, кадаварин, фенол, индол, скатол и сероводород. Метил живакът се образува по време на опита на черния дроб да детоксикира живак и се озовава в дебелото черво. Токсични метаболити, като амоняк, се произвеждат от всяка клетка в тялото. При нормално елиминиране при здрав индивид, тези токсични продукти се отделят ефективно. Колкото по-дълго остава изпражнението в дебелото черво, толкова повече вода и токсични химикали се абсорбират отново в кръвния поток. Някои тъкани могат да имат афинитет към специфични токсини, както бъбреците и нервната система към живака. При някои хора може да има генетична податливост в определени органи. С други думи, това е тяхнато “слабо място”, което се разболява под тежестта на повишен токсичен товар.

Дебелото черво е като водата в река, която трябва да продължи да се движи, за да бъде здрава. Ако водата в реката застоява, рибата може да умре, pH се променя и опортюнистичните растения като водораслите процъфтяват. Правилното рН и здравословният баланс на чревната флора са жизненоважни за здравето на дебелото черво. Диета с високо съдържание на животински протеин е свързана с мудното функциониране на дебелото черво, допринасящо за запек. Това насърчава алкално pH в дебелото черво (поради повишеното производство на амоняк), което възпира растежа на киселинно обичащи бактерии като Lactobacillus acidophilus и насърчава свръхрастежа на патогенни бактерии. Това може да доведе до дисбиоза – „причинителен фактор при множество хронични дегенеративни заболявания, като артрит, автоимунни заболявания, рак на дебелото черво и гърдата, псориазис, екзема, кистозно акне и хронична умора ”.(Pizzorno and Murray, 2002)

Хранене, богато на фибри и сложни въглехидрати, създава леко киселинно pH, което насърчава растежа на L. acidophilus. Доказано е, че по-високите нива на ацидофилус в дебелото черво създават намален риск от рак на дебелото черво, като разграждат ензимите, причиняващи рак. „Много щамове на лактобацили притежават мощна системна противоракова активност“ (Donovan, 1985).

Наличието на „добри“ бактерии в червата, като L. acidophilus и Bifidobacteria, намалява броя на патогенните бактерии по няколко начина. „Лактобацилите синтезират много антимикробни вещества, като млечна киселина, оцетна киселина, бензоена киселина, водороден прекис и, може би най-важното – естествени антибиотици“ (Donovan, 1985).

 

Какво е хидротерапия?

Използването на лечебната сила на водата, както вътрешно, така и външно, може да окаже съществено влияние при лечението на запек. Първо трябва да сте сигурни, че приемате адекватно количество вода.

Всеки, който прецени, че това ще му се отрази добре, може да практикува домашна хидротерапия. Един начин за това е към края на сутрешния си душ, да се масажира корема със струя вода, от хладка до студена. Тази практика увеличава рефлексивно кръвообращението и лимфата към червата. Продължителният студ към кожата на корема насърчава повишен чревен кръвен поток, чревна подвижност и секреция на киселина към стомаха.  Имайте предвид, че тези техники могат да бъдат силови за определени хора и ако не ви е приятно, по-добре не го практикувайте.

Колонната хидротерапия е много ефективен начин за лечение на запек, когато е извършен под контрола на специалисти. Чревната промивка ще служи не само за рехидратиране на дебелото черво, но и ще премахне втвърдения фекален материал, който потиска нормалната подвижност на дебелото черво. Водата отмива токсините и патогенните бактерии от дебелото черво, което вторично насърчава растежа на полезните бактерии.

В допълнение към отстраняването на токсични химикали, произвеждани от бактериите на дебелото черво, хидротерапията на дебелото черво премахва и излишния холестерол, жлъчни соли, хормони и ензими, които са свързани от науката с повишен риско то развитие на рак на дебелото черво. Масажът на дебелото черво създава масови перисталтични движения през него, което допълнително насърчава изпразването му. Редуването на топла и хладна вода може да се използва за тонизиране на мускулатурата на стената на дебелото черво, като същевременно се увеличава циркулацията на кръвта и лимфата в региона.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.